"En lång resa är klar"
Den stora utmaningen var att attrahera stora kedjor. Målet var att få två av dem till Bodens galleria Enter. Kapp Ahl var klart sedan tidigare. Nu har även Hennes och Mauritz skrivit på.
Enter ska gallerian i Boden heta. Det är en uppmaning att gå in och Jörgen Olofsson, Sveafastigheter, bjuder stora famnen. FOTO: Lena Tegström
Foto: Lena Tegström
- Vi kände i magen att vi skulle hitta någon och upplevde att det fanns så pass mycket intresse, säger Jörgen Olofsson, projektledare på Sveafastigheter.
Stor utmaning
De har förhandlat med HM under en lång tid och gjort omstruktureringar.
- Många bodensare vill ha hit dem och vi har bearbetat HM mycket. Nu är det klart efter en lång, lång resa. De skrev på för en dryg vecka sedan. Det kändes väldigt positivt och roligt, säger Jörgen Olofsson.
Det har varit en stor utmaning att attrahera de stora kedjorna.
- Det måste finnas ett kundunderlag och den magiska gränsen för de större kedjorna går vid 50 000 invånare. Samtidigt är Boden en köpstark stad.
Jörgen Olofsson tillägger att kedjor den senaste tiden har börjat att etablera sig i några mindre städer. Att de lyckats få med HM menar han beror dels på att Enter har det bästa läget i stan, dels att Boden är ett starkt alternativ som småstad.
Förhandlingar pågår
- HM gör ju också sina egna marknadsundersökningar.
De har nått ett stort delmål och har 80 procent av affärslokalerna i gallerian kontrakterade. Sveafastigheter har några förslag till hyreskontrakt ute avseende mindre och medelstora butiker.
- Det pågår förhandlingar, som vi hoppas slutföra inom två till tre veckor.
Drygt 200 miljoner går ut från Boden och med gallerian är förhoppningen att kunna bibehålla ett xx antal procent av handeln.
- Vi har ett utökat kundunderlag sommartid i och med många turister. I och med nya hotell Bodensia hoppas vi på en turisttillströmning året om. Det finns flera positiva faktorer som talar för Boden, säger Jörgen Olofsson.
Tonvikten har hela tiden legat på kläder och mode.
Vill ha en bra mix
- Vi har jobbat hårt på att attrahera mode för att attrahera yngre att stanna i Boden och handla. Vi har efterlyst skobutiker. See Me ska utöka med skor och tar en större butik. Det tycker vi är positivt och vi förhandlar även om ytterligare skoförsäljning.
Jörgen Olofsson säger att de även tittar på andra koncept, men avslöjar inte vad. Det gäller att få en bra mix som tilltalar alla åldrar och kön, påpekar han och tycker att det har varit en spännande resa som fortsätter ett tag till.
Invigning ska ske sista helgen i oktober.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!