Men uppenbarligen fanns ingen kontakt mellan fibern och anknytningen till hushållen i Svartbjörnsbyn
–Jag tror nog att ungefär 90 procent i vår by har fiber, säger Karlsson, till NSD
Enligt Karlsson kunde ha varken koppla upp sig på datorn, ringa eller titta på tv. Felet försvann vid halvfyratiden på måndagen. När Jan Karlsson ringde upp Telia igen vid 21-tiden på måndagskvällen var felet kvar.
– Då hade man inte koll ens att det var gjort en felanmälan, säger Karlsson.
Han väntade och väntade och hoppas att Telia skulle fixa felet under måndagen. När inget hänt ringde han NSD.
– Vid infarten till Svartbjörnsbyn håller kommunen på och gräver, men enligt Eltel så har de inte grävt av något, säger Karlsson.
Men uppenbarligen har Bodens kommun enligt Skanovas informationschef Inger Gunterberg som ringer NSD vid 17-tiden klantat sig.
– Bodens kommun ska ju anmäla kabelgrävning och här har man skadat en kopparkabel. För våran del är det 97 kunder som är berörda och en kund har felanmält, säger Gunterberg.
Hon lovar återkomma med mer information över skadan.
NSD har tagit en bild av grävplatsen, innan vi hamnar hemma på Spadvägen 9 hos Karlsson. Grannen kikar förbi. Hos honom är också all teliautrustning utslagen.
– Strax efter ett ringde jag Telia igen. Då svarade en manlig anställd att han skulle kolla upp felet. Efter tre minuter var felet borta.
Enligt Teliaanställde var det ett ovanligt fel.
– Ändå kunde det fixas så snabbt, fast jag väntat i 22 timmar, säger Karlsson.
Så uppenbarligen ett fel löst och ett fel kvarstår. För svartbjörnsborna.