Färdtjänsten vägrade att vänta

Börje Lantto behövde färdtjänst för ett par snabba ärenden. Taxichauffören vägrade att vänta medan han hämtade ett kuvert på kommunen. I ren ilska rullade han hela vägen i kylan till Kvantum för att ta ut pengar.
- Jag känner mig nedvärderad för att jag är handikappad.

Börje Lantto. Taxichauffören väntade inte på honom.

Börje Lantto. Taxichauffören väntade inte på honom.

Foto: Fotograf saknas!

BODEN2011-02-21 06:00

Börje Lantto är funktionshindrad och sitter i rullstol. En tjänsteman på kommunen hade lämnat biljetter till riksfärdtjänst i växeln på kommunen.

Börje Lantto beställde på fredagen färdtjänst för att kunna hämta biljetterna och sedan ta ut pengar på Ica Kvantum. Han har lättare att ta sig in där.

- Taxin kom och vi åkte iväg. Framme vid stadshuset ville jag att chauffören skulle vänta, men han sa att jag måste beställa en ny taxi. Det tog max ett par minuter för mig att hämta kuvertet, säger Börje Lantto.

Varje gång man beställer färdtjänst måste man betala en egenavgift. Men det var inte de dubbla egenavgifterna som gjorde honom mest arg.

- Det är principen. På färdtjänstkorten står det att de ska kunna vänta upp till 15 minuter.

Börje Lantto blev så frustrerad att han rullade iväg i vinterkylan. När han kom halvvägs kom han på att han egentligen inte fick rulla, eftersom han nyligen opererat sig i magen. Men då var det för sent och han kunde inte vända.

Det var besvärligt att sig fram. Dessutom var han inte tillräckligt klädd för en längre färd utomhus och frös om händerna.

När Börje Lantto tagit ut pengar beställde han en taxi hem till Sävast. Han deklarerade för växeln att han inte avsåg att betala ytterligare en egenavgift.

- Hon ringde upp mig igen och sa att chauffören hävdat att jag skulle på tre ställen; kommunen, Kvantum och hem. Jag förstår inte vad som är problemet. Det har aldrig varit något problem förut. Varför är det plötsligt det nu? Jag fick betala ytterligare en egenavgift.

Börje Lantto säger att den andra chauffören höll med honom.

- Han berättade att han brukar vänta upp till tio minuter och även gå in och hämta till exempel medicin på apoteket om någon behöver hjälp med det. Den andra chauffören gjorde fel.

Bengt Hellström, vd för Bodentaxi, kommenterar inte det enskilda fallet, men säger att det finns ett regelverk hur färdtjänsten ska fungera.

- Vi kan göra ett stopp på färden. Det stoppet får inte vara längre än tio minuter. Är stoppet längre än tio minuter så räknas det som en ny resa och man får då betala en ny egenavgift. Har man gjort ett stopp så kan man absolut göra ytterligare stopp på resan, men då tillkommer ytterligare en ny egenavgift, säger Bengt Hellström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om