Färre får jobb när kommunen organiserar om
Ett förslag till ny administrativ organisation i Bodens kommun innebär minskad personalstyrka. Motsvarande 8,25 årsarbetare ska bort.
Förslaget innebär att personalkontoret utökas med en tjänst. Men det tillkommer en rad nya befattningar, bland annat en arbetsrättsjurist. I den nya organisationen är de totalt 19 anställda.
Verksamhetsstöd
Barn- och utbildningsförvaltningen samt socialförvaltningen bibehåller sin egen administration. Personalkontoret ska därför i första hand ge verksamhetsstöd till kommunens övriga fem förvaltningar.
Barn- och utbildningsförvaltningen har redan minskat två heltidstjänster på administrationen och ska minska ytterligare 2,75 årsarbetare.
Socialförvaltningen har hittills tagit bort 0,75 och ska minska ytterligare fem årsarbetare. Fyra assistenter och en systemförvaltare försvinner i den nya organisationen.
Förändringarna inom kommunens administration ska ske från och med årsskiftet. När den är genomförd kommer man totalt från 2008 ha dragit ned 11,5 årsarbetare.
MBL-förhandlingar
Utöver personal- och löneadministration har personalresursen inom tekniska förvaltningen, socialförvaltningen samt barn- och utbildningsförvaltningen totalt dragits ned med drygt 21 årsarbetare mellan 2008-09.
Återstående MBL-förhandlingar ska genomföras och i december ska kommunfullmäktiga fatta beslut om en ny organisation för kommunens administration.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!