Farthinder - kan även försvåra

Problemet med fortkörning finns på alla platser i länet. " När det gäller Harads ligger det efter en väg med långväga transporter. Att sätta upphöjda övergångsställen kan försvåra för den trafiken", säger Johanna Jakobsson, åtgärdsplanerare på Trafikverket.

Johanna Jakobsson, Trafikverket.

Johanna Jakobsson, Trafikverket.

Foto: fovea.se

BODEN2018-10-19 19:36

Hon känner till problemen med Harads efter skrivelserna som kommit in.

– För Trafikverkets del innebär det att alla eventuella åtgärder vi gör där måste leda till att de oskyddade trafikanterna samt boende efter vägen har en god och säker trafikmiljö, samtidigt som framkomligheten ska vara hög för fordonen som färdas långa sträckor, säger hon.

De lösningar som Trafikverket gjort i samhället menar Jakobsson ska balansera de olika gruppernas behov mot varandra. Förändringar av de slag som Lennart Lindgren efterfrågar tar tid enligt Jakobsson.

– Vi är dock medvetna om att det finns en del förbättringsåtgärder. De ligger i så fall efter våran fyraårsplan som nyligen tagits.

Vad gäller förslagen på upphöjda övergångsställen så kan bli uppstå buller när man kör över dessa hinder för närboende.

– I så fall måste man göra en bullerutredning. Sedan kör det många långtradare genom byn pch dessa övergångsställen är inte lämpligt med den typen av trafik.

När det gäller synpunkten på fartkamerans placering i Harads är det inget som Trafikverket råder över.

– Nej. Kameror beslutas av ett nationellt råd där hela landets behov sammanvägs. De placeras ut där rådet anser de gör mest nytta och står på platser där det även tryggt går att serva dem.

Generellt har kameror bäst effekt på vägar med höga hastigheter och höga trafikflöden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om