Felaktigt beslut om anpassad skolgång

Emil, nio år, fick anpassad skolgång. Skolan i Boden tog beslutet, men det var inte formellt riktigt. Det framgår av kommunens yttrande till Skolinspektionen.

BODEN2009-10-08 06:00
NSD har tidigare berättat om Emil. Han var hemma stora delar av vårterminen. Hans pappa, Rolf Långström, anser att sonen inte får det stöd han behöver och är orolig att sonen ska tvingas stanna hemma igen.
Emil har adhd med autistiskt spektrum. Han är klipsk och duktig på matte, men behöver stöd.
Rolf Långström vill att sonen ska få en personlig assistent, men skolan säger nej.
Utökades
Han har gjort en anmälan till Skolinspektionen, som begärt in ett yttrande från kommunen.
Av det framgår att Emil har god intellektuell förmåga och utredningen pekar på att han har behov av trygghet.
Dokumentationen visar att Emil gick i skolan klockan 8.20 till 9.45 en period i mars månad.
Tiden utökades till klockan 10.30 i maj månad. Skolan har dock inte beslutat om anpassad skolgång på ett korrekt sätt.
Rektorn Astrid Sundström Lindström förklarar att det beror på bristande kunskap om ärendegången och okunskap om att vårdnadshavarens medgivande inte är nödvändigt för en sådan ansökan.
Hon skriver, att om timplanen inte kan följas eller behov av kortare skoldagar uppkommer igen kommer en ansökan om anpassad skolgång att lämnas in.
Olika uppfattningar
Barn- och utbildningschefen Karina Pettersson-Hedman säger att eftersom ärendet nu är under behandling hos Skolinspektionen så uttalar hon sig inte om det.
- Det gör jag när Skolinspektionen har fattat sitt beslut.
Däremot tycker hon i största allmänhet att det alltid är bra att få "utanför-ögon" som tittar på verksamheten.
 -Jag menar inte att man ska anmäla i onödan, utan dialogen ska föras med ansvariga pedagoger och rektorn. Men man kan hamna i olika uppfattning och om man inte tycker att man har blivit rätt behandlad så finns den ventilen.
När det gäller anpassad skolgång anser Karina Pettersson Hedman att det inte är till för att elever ska ha kortare skoldagar.
Bofogat
 -Det är min fasta uppfattning, utan anpassad studiegång är till för att anpassa skoldagen till eleven. Man kan anpassa den genom att göra olika mycket av olika ämnen. Äldre elever kan till exempel varva lektioner med praktik.
Om en elev ska ha kortare skoldag ska det finnas läkarintyg att hon eller han är sjuk och därför inte klarar av att gå hela skoldagen, tillägger Karina Pettersson Hedman.
- Då kan det vara befogat med kortare dagar på skolan, men det ska inte blandas ihop med anpassad studiegång.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om