När nattåget skulle avgå för att nå Boden vid 22-tiden fanns ingen ström. Så nattåget söderut blev stående utanför stationen med tågresenärerna kvar i tåget i sina sovvagnar.
– Skälet till strömfelet måste Trafikverket svara på. Luleå som stad hade säkert ström men tågen hade inte det. Vi hade hoppats att felet skulle åtgärdas snabbt. Det är ju därför som man skjutit fram tiden, säkert i samråd med Trafikverket.
– Sedan har tiden gått så långt att det går inte att köra tåget längre för vår personal har ju sådana här tidsbegräsningar. Det var därför som nattåget körde tomt vidare. Det är inte lagligt att köra ett sådant tåg, säger Edgren.
Folk som jag träffat klagade på dålig information och har även ringt till SJ?– Vi hade information om strömavbrottet på vår hemsida. Information är jättesvårt liksom att nå alla tågresenärer. Vi skickar sms till de som bokat och har mobilnummer men det är inte säkert att vi når alla ändå. En del åker obokat och har inte ens biljett, säger Anders Edgren.
När det gäller bristen på information inne på stationen så beror det på begränsat utrymme.
– Dessa skyltar har inte plats för så mycket text. Då är det bättre att ringa SJs kundtjänst för att få bättre information, säger Anders Edgren.
När strömmen kom tillbaka så fick tågresenärerna i Luleå erbjudande om att ta in på hotell.
I Boden däremot fick man inte ta emot samma erbjudande.
Hade de kunnat få det istället för att sova över i väntsalen?– Ja, de borde ha kunnat få det om vi fått sms om det. Det är samma sak som när det gäller den tidigare olyckan med kontaktledningen. Resenärerna har fria händer att lösa det själva och sedan kan man reklamera i efterhand och få pengarna tillbaka.