–Vi har återtagit kraven. Det var autogirofilen som blev stoppad hos bankgirocentralen, säger Anton Holmlund, Bodens kommun.
Bodens kommun har själv lagt in händelsen som information på kommunens egen hemsida.
–Jag har fått ta emot flera telefonsamtal från folk som blivit drabbade och försökt förklara vad som hänt och avbryta alla ärenden.
–Kontakt har också tagits med vår it-avdelning för att utreda varför det inträffade. Vår autogirofil har inte gått vidare och tagits emot av Bankgirocentralen. Det har inte synkat med systemen och är första gången det hänt oss. Vid nästa dragning i slutet av april kommer vi att lägga in en manuell bevakning för att se att det fungerar normalt igen, säger Anton Holmlund.
38 personer drabbade
Beträffande inkassoavgiften så handlar det om 180 kronor per person.
–När det gäller barnomsorgsavgiften så kommer vi att skicka ut ett brev till de drabbade och be om ursäkt. I brevet kommer det även att finnas information hur man kan betala in barnomsorgsavgiften för mars som aldrig drogs. Om folk ändå hunnit betala in sina inkassoavgifter så kommer kommunen betala tillbaka pengarna, säger Anton Holmlund.
I dagsläget är det 38 personer som haft barnomsorgsavgiften på autogiro som blivit drabbade. Barnomsorgsavgiften för dessa fall har legat på några hundralappar upp till två tusen kronor per månad.