Företaget som är en fena på färdiglagat

Guldfisken i Boden tillverkar kyld färdiglagad mat. Företaget har cirka en sjättedel av marknaden och har de senaste åren tagit hem fyra av fem toppplaceringar på försäljninglistan.- Vår stolthet är det hantverk vi gör, säger Helene Pettersson, produktionschef.

"Det är annorlunda med kyld färdiglagad mat jämfört med fryst. Vi jobbar med lokala råvaror och förädlar dem själva", säger Helene Pettersson, produktionschef.

"Det är annorlunda med kyld färdiglagad mat jämfört med fryst. Vi jobbar med lokala råvaror och förädlar dem själva", säger Helene Pettersson, produktionschef.

Foto: Kurt Engström

BODEN2010-06-18 06:00

Ute i packhallen på Guldfisken i Boden kontrollera Maria Sammeli vikten på en portionsbox regnbågslax med västerbottensost och ropar till Emma Jacobsson, som lägger i potatisgratängen.
- Du kan minska lite.
De håller ett högt tempo. De packar i snitt 1000 portioner i timmen.
Polarrenen med säte i Älvsbyn köpte 2005 en tredjedel av Guldfisken i Boden.
Bakgrunden var att kyld färdigmat har vuxit successivt och växer fortfarande, förklarar tillförordnad vd Kristoffer Överhem.
- Guldfisken hade unika och bra recept på fiskrätter. Företaget har också bra kunnande på fisk.
Investeringar
Han tillägger, att Polarrenen vill ge tillbaka något till Norrbotten genom att värna bra och livskraftiga företag här. 2006 köpte företaget ytterligare en tredjedel.
- Guldfisken hade köpt på sig utrustning och material för att klara större produktion och behövde tillföras pengar. I och med det här ägde vi över 50 procent, säger Kristoffer Överhem.
- När sedan de gamla ägarna ville återvända till fiskeverksamheten i Kalix köpte vi ut dem.
De levererar till butiker i hela landet. Branschen är mer utvecklad i Finland, men än så länge har de inga planer att ge sig ut på exportmarknaden.
Helene Pettersson ser ingen fördel i att skynda på utvecklingen, utan vill först och främst ta fram bra produkter.
- Färdiglagad mat med guldkant, inflikar Kristoffer Överhem.
- Fina råvaror är en förutsättning för en bra slutprodukt. Produktionsutveckling måste få ta tid. Vi analyserar allt från näringsvärde till att låta en smakpanel testa nya produkter, säger Helene Pettersson.
Ett års utveckling
Hon berättar, att det kan ta ett år att utveckla en ny rätt och att de nu jobbar med produkter, som ska levereras nästa år. Det är för att de ska hinna presentera dem för kedjorna i god tid.
- Det är ett precisionsarbete att hinna med alla stegen, säger Kristoffer Överhem.
Distributionsvägarna är långa, men de valde ändå att ha kvar produktionen i Boden. Lokalen där är 5 800 kvadratmeter, så de 20 anställda på företaget behöver inte trängas.
- Vi har stora lokaler och stor kapacitet. Det gäller för oss att växa in i den kostymen, säger Kristoffer Överhem.
Bena fisk är besvärligt
De jobbar med regnbågslax och skaldjur, som bas i vidareförädlingen.
- Det är positivt att jobba med fisk. Det är nyttigt med lax, som innehåller omega 3, och vi försöker få folk att äta mer fisk. Man kan göra så mycket gott med fisk och skaldjur, säger Helene Pettersson.
Många gillar fisk, men tycker att det är besvärligt att rensa och bena fisken.
En av de största
Guldfisken har 17 procent av marknaden och är därmed en av de största aktörerna. Branschen mäter försäljningen. Nu senast hamnade Guldfisken på första, andra, tredje och femte plats bland de topplacerade rätterna.
- Pasta special kom etta och skaldjurslasagnen kom snäppet efter. Vi brukar säga att vi har två stycken ettor, säger Helene Pettersson och tycker det är ett bra betyg.
Kristoffer Överhem berättar, att det har hört av sig konkurrenter som velat samarbeta med dem, men de har hittills svarat nej.
- Vi värnar vårt eget kök och är inte emot samarbete, men det måste vara på rätt premisser.
De producerar i genomsnitt
20 000 boxar i veckan.
- Det är en bra siffra med tanke på antalet anställda i produktionen och vi är stolta över vår tillverkning, säger Kristoffer Överhem.
30 000 boxar i veckan
Under högsäsongen på hösten stiger produktionen och försäljningsrekordet är 30 000 boxar i veckan.
- Folk börjar jobba efter semestern och är trötta på att laga mat, säger Kristoffer Överhem.
Försäljningen går ned under sommaren när det är grillperiod. Helene Pettersson håller inte alls med om att det är bra att lågsäsongen sammanfaller med personalens semesterperiod.
- Vi tänker, att vi ska försöka att komma med nyheter så att vi kan hålla en stabil nivå.
Förutom färdiga portioner säljer de creme fraichebaserade såser, tillagad regnbågslax på bit och så kallad bleckmat, såsom Bonjourlax med hemlig sås.
- Det blir allt mer efterfrågan på bleckmat ute i delikatessdiskarna, säger Kristoffer Överhem.
Arbetsrotation
I produktionshallen är det full rulle. Ingrid Vikström, livsmedelsarbetare, sprättar upp literförpackningarna med grädde på potatisgratängen. Kollegan Eva Engström berättar att de har arbetsrotation mellan köket, disken och packhallen.
- Vi blir mindre sårbara vid sjukdom och spar dessutom våra kroppar.
Ingrid Vikström har jobbat till och från, mest som timvikarie de senaste åren.
- Jag trivs. Vi har faktiskt väldigt roligt, i alla fall jag. Det är bra sammanhållning. Vi är i olika åldrar, det är därför tror jag.
- Jo, det är en glad arbetsplats, säger Eva Engström.
När vi går runt i lokalen förklarar Helene Pettersson hur viktigt det är med upphettning och nedkylning av maten.
- Maten ska upp till en viss temperatur och sedan snabbt kylas ned. Det är för att det inte ska börja att växa bakterier. Temperaturen mäts och dokumenteras.
Ny packmaskin
Eva Moszczynska har jobbat på Guldfisken i fyra år. Hon kommer från Polen och säger att även om hon trivs bra, så är inte livsmedelsarbetare hennes framtidsyrke.
Omsättningen gick ned 2007. Kristoffer Överhem förklarar, att det berodde på att de åren dessförinnan också sålde rå och paketerad fisk.
- Företaget hade ett bredare utbud, men Polarrenen valde att renodla verksamheten och fokusera på boxar och bleckmat, säger han.
- Vi valde att koncentrera oss på färdiglagad mat och frångick försäljning av rå fisk, säger Helene Pettersson.
De siktar på att öka omsättningen varje år och har investerat fyra miljoner kronor under 2008-09 i en ny packmaskin och större kylar för att kunna producera mycket på en gång.
- Vi har investerat för att vi tror på det här, säger Kristoffer Överhem.
Guldfiskens omsättning
Fakta Guldfisken
År omsättning
2006 34,5 miljoner kronor
2007 28 miljoner kronor
2008 35,5 miljoner kronor
2009 34 miljoner kronor
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om