Företaget varvar upp - trots gruvkris

Pon Mining i Boden har fördubblat personalen på anläggningen i Boden trots malmkrisen. Just nu ska det anställas 12-14 befattningar i organisationen. ” När allt tar fart igen måste vi vara redo”, säger HR-chefen Magnus Sundling.

Kristoffer Uusitalo rengör komponenter innan de renoveras.

Kristoffer Uusitalo rengör komponenter innan de renoveras.

Foto: Pär Bäckström

BODEN2016-12-10 08:00

En del har hänt sedan Pon Mining invigde sin anläggning i Boden för komponentrenovering av Caterpillars maskiner för två år sedan.

– Vi har varit med om ett stålbad när gruvor stängdes och malmpriserna rasade. Vi har därefter valt att centralisera mycket av Pon Minings verksamhet till Boden, säger CRC manager Peter Hietala.

På gruvsidan har huvudkontoret i Stockholm stängts och flyttats till Boden.

– Jobben finns numera här men även vissa befattningar från malmfälten har flyttats hit. I runda tal handlar det om 6-7 tjänstebefattningar så vi har fått bygga nya kontor i vårt hus. Flytten ger oss en bättre kontroll och struktur och personalen får jobba som ett team och stötta varandra, säger Hietala.

I dag har även personalen fördubblats i huset sedan starten och är för tillfället cirka 20 tjänstemän och 25 mekaniker. Kärnan är fortfarande produktionshallen där nyanställde mekanikern Kristoffer Uusitalo från Jarhois utanför Pajala jobbar sedan 1 december.

– Jag sökte jobb i Boden eftersom min sambo fick jobb åt SSAB. Vi har skaffat en lägenhet i sta´n. Jag har tidigare arbetat åt en entreprenör som höll på med stenkrossar och även som hydralikmontör. Jag tycker mekanikerarbetet verkar bra, säger Uusitalo.

Han får hjälp av arbetskamraten Tommy Nordberg som jobbat i snart åtta månader. Tommy blev internutbildad till mekaniker.

– Om man jobbat som för fordonsförare som Tommy åt ett mindre åkeri är man oftast van att skruva i sina egna fordon, säger CRC manager Hietala.

Tommy Nordberg som blev pappa för ett år sedan är glad att få fasta arbetstider och slippa jobba helger.

– Jag får närmare till jobbet eftersom jag bor i Boden och mer arbetskamrater. Det känns kul att byta arbete och det är en väldigt trevlig arbetsmiljö. Man upplever inte det som en verkstad, säger han.

Produktionshallen har skinande rent blankt golv och genomtänkta arbetsytor. Maskiner tas inte in i hallen utan alla delarna skruvas loss i en angränsande lokal eller i gruvan och rengörs före renoveringen.

– När allt är ihopsatt testas de renoverade komponenterna innan de går ut igen, säger Peter Hietala.

Han visar motorrummet med en Europas största testbänkar där det sitter en 15 tons motor på 3500 hästkrafter som hör till en av Aitikgruvans största truckar. Den som håller på med testkörningen är mekanikern Tommy Carlström, svensk mästare i is-racing.

– Helrenoveringen tar cirka sex veckor. Trucken lastar 330 ton på flaket. Det är ungefär lika mycket som 250 Volvo V 70 som exempel, säger CRC manager Peter Hietala.

Pon Mining ser ljust på framtiden. Malmpriserna har börjat stiga igen vilket gör att gruvorna börjar få igång produktionen. LKAB har i oktober öppnat dagbrottet i Leveäniemi i Svappavaara.

– Det ger ju effekt hos oss eftersom vi servar gruvindustrins maskiner och måste anställa personal, säger HR-chefen Magnus Sundling.

Just nu anställer Pon Mining till 12-14 befattningar från Boden till Kiruna i Norr.

– Vi anställer hela tiden. Just nu plockar Pon Mining in fyra mekaniker, en planerare och lagerpersonal i Svappavaara. Vi anställer fältmekaniker i Gällivare och Boden, säger Sundling.

På tjänstemannasidan ska det även tillsättas en produktchef, ekonomichef och en Mining director i Boden närmaste tiden.

Hur känns det?

– Det känns fantastiskt. Det är angenäma problem att sitta och rekrytera folk, säger HR-chefen Magnus Sundling.

Enligt honom består utmaningen just i personalbemanningen.

– För när allt väl tar fart så måste vi vara förberedda. Det betyder inte att vi måste anställa och ha alla standby, men vi måste bygga framtidens organisation för att vara beredda när tåget går. Det går inte att stå på perrongen med någon biljett och hoppas att man får åka med. För det kommer att ta fart, frågan är bara när.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om