NSD möter upp på ICA Supermarkets parkering som finns vid infarten till Svartbyvägen och bostadsområdet Erikslund. Där finns en av kommunens 30-sträcka där det syndas ofta. Även efter Gammelängsgatan körs det alldeles för fort.
–Vi har samma problem på 30-sträckan på Brogatan i centrum. Det har ringt många medborgare till kommunen som värnar om äldre och barn som tycker att folk kör alldeles för fort. Jag ringde därför polisen för vi har ett projekt tillsammans som gäller trafiksituationen i Boden, säger Rasmus Joneland, ordförande i tekniska utskottet.
Trafikprojektet innebär att polispatrullen kan förlägga tio arbetspass på 1,5 månads tjänstgöringschema enbart inriktad på trafikövervakning .
–Vårt jobb har handlat om att kontrollera hastigheten i lågfartsområdena men även nykterheten hos bilförare. Vi ska också följa upp tips om personer som kör bil fast de saknar körkort, säger Niklas Ekbom, polisen.
Om det körs för fort är det högsta bötesbeloppet utifrån fordon 2 000 kronor.
–Det är många föräldrar som i dag kör för fort när de ska lämna barn på dagis eller skola.Vi lever i dag i ett mer pressande samhälle och folk är stressande. Jag tror att många glömmer av sig och inte åker fort med berått mod, säger Ekbom.
Tydligare skyltning
Både polisen och kommunen förordar hellre utökad information och tydligare skyltning istället för böter.
–Vi måste också öka förståelsen hos bilförare varför lägre hastigheter har införts.
Det finns ju en anledning till varför man infört 30 kilometer i timmen som ofta råder utanför skolor.
–Då hinner man sätta foten på bromsen mot att att föraren inte hinna reagera alls. Om det sker en olycka mellan ett fordon och en oskyddad trafikant så har denne 90 procent chans att överleva vid en krock i den hastigheten. Kör man 70 kilometer i timmen innebär samma krock i princip dödsfall, säger Niclas Ekbom.
När det gäller gångfartsområden råder idag väljningsplikt mot fotgängare och man får inte köra fortare än sju kilometer i timmen.
–Det är inte alla som vet hur fort man får köra i gångfartsområden. Där ligger ett stort ansvar för kommunen att informera, vilket även gäller nya centrumkorsningen. Det måste vi bli bättre på, säger Joneland.
Enligt Joneland måste det också finnas en vilja hos kommenmedborgarna att hålla hastighetsbestämmelserna som råder i sta´n.
–Vi kan ju inte sätta trafikkameror eller trafikgupp på alla gator.