Åse Schoultz sitter på riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål på åklagarmyndigheten i Östersund och har varit förundersökningsledare för dödsolyckan när traktorföraren Mikael Andersson Junkka blev påkörd av ett godståg söndagskvällen den 4 december i Buddbyn.
Den omkomne traktorföraren jobbade åt Hanzéns Bil och Maskin och var i tjänst när trafikolyckan inträffade. Det som bedömts är om det handlar om arbetsmiljöbrott och vållande till annans död från arbetsgivarens sida. Kammaråklagaren Åse Schoultz har gått igenom polisförhör med arbetsgivaren och den genomförda tekniska undersökningen av hjullastaren som underlag för prövning av det misstänkta anmälda arbetsmiljöbrottet.
– Polisen har gjort en bra undersökning. Den omkomne föraren körde en hjullastare av 2015 årsmodell som bara gått 1000 timmar. Det var enligt arbetsgivaren en av de nyaste traktorerna på företaget. Traktorn hade full belysning och det var även ditsatt extra belysning, säger kammaråklagaren Schoultz.
NSD har redogjort för Trafikverkets egen utredning över händelseförloppet. Den överenstämmer med polisens utredning, enligt åklagaren.
–Traktorföraren kom körandes längs en 300 meter lång rak sträcka efter vägen som löper vid sidan av järnvägspåret. Han plogade vägen.
Efter 150 meter kommer järnvägsövergången som traktorföraren skulle korsa. Enligt polisens informationsunderlag så är det stopplikt vid järnvägsövergången som saknar trafiksignaler. Det snöade och området saknade också gatuvägbelysning. Utomhus var det sju, åtta minusgrader och bildades en del snörök.
– När föraren kör så går "spruten" mot järnvägsspåret. Eftersom det bildas snörök och traktorn har mycket belysning så blir det svårare för föraren att uppmärksamma omgivningen.
Så den omkomne föraren såg inte godstågets ljus?
– Det kan man bara spekulera i. Tågföraren säger i förhör att han uppmärksammar traktorn och ser bromsljusen tändas. Föraren förstår då att traktorn ska passera över övergången och drar då i nödbromsen och tutar, säger kammaråklagaren.
Sedan inträffar kollisionen.
– Polisens undersökning visar inga eventuella fel som kan ha påverkat olyckan. Däcken var utan anmärkning och traktorn var försedd med många ljuskällor. Så olyckan kan inte härledas till fordonet utan det är den mänskliga faktorn. Vi har även tittat på arbetstiden och den omkomne föraren har varit ledig och bara jobbat tre timmar innan olyckan inträffade. Så jag kan inte se att arbetsgivaren kunnat göra något för att förhindra trafikolyckan som jag bedömer som ren olyckshändelse. Därför lägger jag ned förundersökningen, säger kammaråklagaren Åse Schoultz.