Generaldirektör på Bodenbesök

Bodens kommunledning tog under torsdagen emot generaldirektören för Statens servicecenter för att diskutera möjligheten att lyfta över de hotade lönejobben inom försvarsmakten. Även facken inom försvarsmakten var inbjudna till träffen.

Under torsdagen mötte Statens Servicecenters generaldirektör Thomas Pålsson, till vänster Bodens kommunchef Håkan Hansi och kommunalrådet Torbjörn Lidberg. Även Sekofackens Marie Nilsson-Lundberg och Thomas Nordlund fick en egen stund på eftermiddagen med Pålsson.

Under torsdagen mötte Statens Servicecenters generaldirektör Thomas Pålsson, till vänster Bodens kommunchef Håkan Hansi och kommunalrådet Torbjörn Lidberg. Även Sekofackens Marie Nilsson-Lundberg och Thomas Nordlund fick en egen stund på eftermiddagen med Pålsson.

Foto: Lena Leffler

BODEN2014-08-28 19:30

Enligt kommunalrådet Torbjörn Lidberg (S) är det ett krav att behålla löneadministrationen, antingen då överlämna jobben till statens servicecenter eller att försvarsmakten lägger all sin verksamhet i Boden.

 – Vi har kompetent personal och väl anpassade lokaler. Bodens kommun tycker också att anslagen till försvaret ska gå till deras kärnverksamhet och inte till en fördyring av administrationen genom flytten till Stockholm där marknaden är överhettad, säger Lidberg.

 – Kommunledningen har själva fått en ordentlig genomgång på förmiddagen. Vi är nöjda och vi ser att just säkerhetsfrågan är väldigt bra löst vad gäller lönehanteringen hos Statens Servicecenter. Sedan har ju myndigheten fått ned kostnaderna med 30 procent vad gäller lönehanteringen på grund av sin samordning, säger Lidberg (S).

Kommunalrådet hade även bjudit in facken som själva fick träffa Statens servicecenters generaldirektör Thomas Pålsson för att få information om servicecentrets verksamhet.

Pålsson säger att hans arbetsuppgift är att jobba hårt för att övertala myndigheter och försvarsdepartement att lämna över sina löneadministrativa tjänster.

 – Jag åker runt och träffar intressenter och Bodens kommun bad mig komma. Givetvis försöker jag få varje myndighet att lämna ifrån sig sin verksamhet om det är billigare och effektivare att komma till oss på Statens Servicecenter. Så jag kommer också att prata med försvarsdepartementet och försvarsmakten och erbjuda dem möjlighet att gå till oss. Däremot lägger vi oss inte i några interna relationer som rör fack och arbetsgivare, säger Pålsson.

Från fackets sida är man positiva till att själva få prata direkt med generaldirektören inför den ovissa framtiden.

 –Vill statens servicecenter etablera sig häruppe är det klart intressant för oss om vår löneavdelning skulle bli avvecklad. Vi har ju tillsammans anställda med över 400 års erfarenhet inom lönesidan. Vi hoppas att de kan ha möjlighet att söka till den arbetsplatsen i så fall för det är ett enormt slöseri att inte behålla personalstyrkan i Boden.

­– Regeringen äger i dag beslutet om vi ska bli avvecklade eller inte. Det beslutet får inte ÖB ta, säger fackliga företrädarna Marie Nilsson-Lundberg och Tomas Nordlund.

Statens servicecenter är en svensk myndighet under Socialdepartementet som inrättades den 1 juni 2012 för att förmedla administrativa tjänster åt andra myndigheter. I april 2014 hade de hand om administration för cirka 38 % (138 st) av de statliga myndigheterna i Sverige, bland annat Skatteverket, Försäkringskassan, Kronofogden, Pensionsmyndigheten och länsstyrelserna[1]. Syftet med verksamheten är att avlasta övriga myndigheter från intern administration, framför allt ekonomisk administration så som lön med mera för att dessa skall kunna fokusera på sina kärnuppgifter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om