Glest i mc-leden under årets Majrunda

Den 1 maj körs den traditionella majrundan. Men det ostadiga vädret gjorde att det blev glesare med mc-åkare i år. ”Det är nog bara 300 ekipage mot tusen ekipage om solen lyser”, säger Ronald Lundberg, ansvarig för bodensarna.

Majrundan tillhör en av årets höjdpunkter för alla mc-älskare.

Majrundan tillhör en av årets höjdpunkter för alla mc-älskare.

Foto: Foto: Lena Leffler

BODEN2019-05-01 17:23

1979 gick den allra första majrundan. Då bestod deltagarna av fyra personer från Piteåtrakterna. Allt eftersom åren gått har deltagarantalet ökat. SMC tog över arrangemanget i början av 90-talet. Majrundan sträckning är mellan orterna Piteå-Luleå-Boden-Älvsbyn och Öjebyn. På förmiddagen samlades bodensarna som skulle åka på Resecentrums parkering i väntan på de anslutande ekipagen som kom från Luleå. Innan mc-åkarna anlände började det störtregna men strax efter deras ankomst blev vädret bättre. Norrbottens Media träffade några innan avfärden vid 13-tiden.

Piteåborna Jessica Karlsson och Fredrik Nordström körde hans föräldrar Anette och Torbjörn Nordströms 40-åriga motorcykel, en Honda CBX, sexcylindrig av 1981 års modell.

– Mina föräldrar har åkt många gånger på majrundan med motorcykeln före oss. Vi själva har bara åkt i fyra år. Vi fick överta motorcykeln för att fortsätta fullfölja traditionen med majrundan, säger Fredrik Nordström.

Efter avfärden från Boden blir det ett stopp i Älvsbyn.

– Jag ska hälsa på min mormor och även Fredriks föräldrar. Vi stannar nog där en stund, säger Jessica Karlsson.

Peter Isaksson, Jämtön var också med under majrundan.

– Jag vet inte hur många år jag åkt, kanske fem eller sex år, säger han.

Inte ens regn avskräcker från att delta.

– Nej, så länge det inte är snö går det bra. Så lite regn som det varit så kör man. Brukar det vara bra väder brukar jag ta en extra sväng efter majrundan, säger Isaksson.

Pappan Jim Hedkvist och sonen Sixten,7, åkte tillsammans på pappans motorcykel. De kommer från Piteå.

– Det är första året som sonen fått åka med. Jag brukar köra själv. När sonen följer med kör jag extra lugnt, så det går bra, säger Jim.

I Boden passade sonen på att fika. Det blev varm choklad och limpsmörgåsar.

– Jag tycker det är kul att se snygga motorcyklar, säger sju-åringen.

– Det bästa med Majrundan är väl att det är många olika åldrar och motorcyklar. Alla här har ju samma intresse, säger pappan Jim Hedkvist.

Det verkar vara många pitebor som deltog. Makarna Tony Wiklund och Maria Wiklund gillar mc-åkning.

– Vi har väl deltagit i majrundan, kanske 20-25 gånger hittills. Vi räknar det som starten för våran mc-säsong. Den börjar i dag med att vi tar ut hojen och kör första majrundan. Sedan avslutar vi mc-säsongen på hösten med septemberrundan, säger Tony Wiklund.

Normalt sett kör också frun Maria hoj.

– Just nu är den på lackering. Därför har jag satt en extra sadel på min motorcykel så hon kan åka med mig i dag, säger maken Tony.

Han kör en Yamaha 1900 kubik, en av de största motorcyklarna.

Måste man alltid ha den största?

– Nej, men det är kul, säger Tony.

– Min man hade faktiskt en mindre motorcykel tidigare innan jag köpte en Kawasaki 1600. Han var tvungen att ha en större efter mitt inköp, säger Maria Wiklund.

Tony berättar att han köpte sin fru en hoj istället för att köpa en bukett blommor.

– Jag bad henne ta ett eget körkort. På den vägen är det, säger han.

– Nu har jag kört själv i åtta år. Det är en frihetskänsla att köra, man känner dofter och alla ljud. Det är väldigt trevligt, säger Maria Wiklund.

Bodensaren Christian Örn stod och pratade med Per-Erik Svarvare från Mjöfjärden utanför Råneå. Svarvare körde en Suzuki Vestrum 1000.

– Det är kul att vara med. Jag har haft uppehåll i två år, men före det så var det ganska ofta, säger Svarvare.

Vädret, eller regnet är inga problem för båda.

– Nej, vi är väl inte gjorda av socker, säger Christian Örn.

Själv kör han en Yamaha, tusenkubikarsstreethoj

– En tjusning att åka med motorcykel i majrundan är när det är så många ekipage inblandade. Även om det blev något färre i år så är det ju ändå något fler än om man kör själv, säger Örn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om