Granberget får bommar 2024

2024 byggs det bommar vid den olycksdrabbade tågkorsningen i Granberget där tre personer har dött, när bilar har krockat med tåg på i obevakade järnvägskorsningen.

Två personer dog vid en övervakad järnvägsövergång i Granberget i Bodens kommun. i slutet av september. Många år tidigare dog ytterligare en person i samma korsning.

Två personer dog vid en övervakad järnvägsövergång i Granberget i Bodens kommun. i slutet av september. Många år tidigare dog ytterligare en person i samma korsning.

Foto: Lena Leffler

Boden2019-11-12 17:33

Trafikverket har tagit fram en nationell plankorsningslista med prioriterade plankorsningar som ska åtgärdas inom planerperioden 2020–2025.

– Plankorsningen i Granberget är med, säger Kristina Eriksson, åtgärdsplanerare Region Nord.

Lyftes Granbergskorsningen in på grund av olyckan?

– Nej, vi hade med den i alla fall.

Andra järnvägskorsningar i länet som ska få bomanläggningar är: Attavaaravägen i Gällivare, Holmvägen i Boden, Krokvik i Kiruna, Åsens Kolonat i Jokkmokk och Särkirovavägen i Gällivare.

Låktatjåkka i Kiruna ska få en ny gångfålla inklusive stängsel och Björkliden ska få en uppgradering från ljus- och ljudsignal samt gångfålla till helbommar.

Korsningen vid Sikträsk bangård i Gällivare planeras att tas bort 2024 och korsningen Blålidsvägen/Pollakvägen i Piteå ska tas bort redan 2022.

Trafikverket fick ett regeringsuppdrag i februari att presentera vilka åtgärder som behövdes på järnvägskorsningar runtom i landet och tre miljarder kronor till dem med störst behov.

– Vi har tittat på hur sikten är, hur mycket trafik som passerar och hur stor risken för olyckor är, säger Bengt Ohlson, presschef vid Trafikverket.

Att ombyggnaden av korsningen vid Granberget kan ske först 2024 har att göra med att hela Malmbanans signalsystem håller på att bytas ut och det arbetet måste vara färdigt först.

Varje år dör människor i järnvägskorsningar utan bommar, berättar han.

– 2018 hade vi 19 personer varav 15 var självmord. 2019 har hittills 17 dött, varav 14 var självmord.

Har ni gjort något åt sikten i korsningen vid Granberget?

– Vi var ute och kollade direkt och sikten var inget problem enligt den bedömning vi gjorde. Men röjning kommer det att bli i vilket fall som helst

Boende i området har däremot klagat på sikten – håller ni inte med?

– Det vi grundar det på är att du ska ha cirka tio sekunder på dig att agera innan tåget är i plankorsningen – då hinner man över. Bedömningen var att det siktdjupet fanns på plats.

I Sverige finns cirka 6500 plankorsningar. De med mest trafik har bommar.

Ett tåg kan ha en bromssträcka på över en kilometer och hinner inte stanna före en plankorsning om något oväntat dyker upp.

Plankorsningsåtgärder minskar antalet olyckor, men kostnaderna är höga – cirka sju till tio miljoner kronor kostar det att sätta upp bommar vid en korsning.

Nya järnvägssträckor byggs utan plankorsningar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om