I dag säljs rapsdieseln både på bemannade och obemannade tankstationer i Boden. Nordiska bils verkstad hade i fredags tagit emot hela 38 bilar, varav 32 var dieselfordon. Det har handlat om rengöring av bränsletankar, byte av bränslefilter och icke fungerande dieselvärmare.
"Bränslet skit"
Verkstadschefen Torbjörn Niemi vill inte, som bilägarna, peka på rapsinblandad diesel som den stora boven.
- Vad som är fel vet vi först efter en felsökning. Många kanske inte har haft igång sina dieselbrännare på ett tag och då upptäckt att de inte fungerar. Jag tror nog mer på kyla än på det miljövänliga bränslet, säger Niemi.
Verkstadens kunder Conny Enberg, Brännberg, och Örjan Lindstedt, Boden, skyller däremot allt på RME som enligt dem är för dålig för Norrlands kyla. Enberg lämnade i sin Volvo V 5 i går då Lindstedt hämtade ut sin Volvo V 70.
- Det kan ju inte vara en tillfällighet att så många dieselfordon av olika sort är inne samtidigt, säger Lindstedt.
Han fick beställa bärgning från Voullerim i torsdags då hans fru var på väg till Jokkmokks marknad och bilen stannade.
- Det kostade mig 7 000 kronor att tömma tanken från beläggningar och rensa bränslefiltret. Jag klagar inte på Volvo utan på bränslet som är skit, säger Lindstedt.
Trögflytande
Conny Enberg tankade på OK/Q 8 i Jokkmokk i fredags och tog sig nätt och jämt hem.
- Motorn gick allt tyngre och tyngre. I dag när jag skulle till verkstaden stannade Volvon i Vändträsk så bärgare fick hämta bilen. Jag hoppas det räcker med att byta bränslefilter.
Enligt honom koagulerar rapsen, bränslet blir trögflytande och sedan stannar motorerna.
- Skogmaskiner som kör på ren diesel blir aldrig stående, medan en massa bilar får problem på grund av bensinstationernas rapsdiesel. Moderna bilars bränslesystem klarar inte av RME, säger Enberg.
Många av Bodens taxis transporter tankar med RME. Där har man inte märkt av några problem.
- Jag tror däremot det handlar om problem med vissa modeller och var bränslefiltret är placerat. En transportör som jag pratade tankar enbart med skogsdiesel för att RME funkar inte på hans bilar, säger Bengt Hellström, Bodens taxi.
Mer vattenkänslig
På OK Norrbotten i Luleå säger man att det är huvudkontorets bränsleexperter i Stockholm som ska svara på frågor om med RME. Under första kvartalet har OK/Q8 börjat med sju procent rapsinblandning i diesel.
- Det bränslet säljs inte i Norrland utan bara i Mälardalen. Rapsen ändrar inte kylegenskapen mer än 1-2 grader. Man kan inte säga att alla problem beror på rapsen, även om den är mer vattenkänslig. Vi har inte heller mer problem i dag med RME än vad vi hade förr med vanligt diesel, säger Tony Gammelgård, bränsleexpert.