Vart femte år går Trafikverket in och gör någonting åt grusvägen. 2013-2014 dikades vägen ur och sedan byggde man på ytskicket med 30 centimeter.
– Alla i byn var glada att vi skulle få en så fin väg, säger Stefan Sundström.
Den sju kilometer långa grusvägen fick ett bärlager med ett kraftigt material.
– Så långt var det bra, men sedan satte man inte på något finmaterial ett så kallat slitlager överst, säger Sundström.
Enligt honom är ytskicket för grovt.
– Det gör vägen guppig att köra på och i fjol sommar gick den inte att cykla på. Det är också omöjligt att köra barnvagn. I år förväntar jag mig ändå att det ska gå att cykla med någon slags njutning.
Under sin cykelfärd har Stefan Sundström plockat upp stenar från vägen i sin cykelkorg. Han tar fram måttstocken och mäter.
– Ytskicket har stenstorlekar upp till 70 centimeter. Det säger sig själv att så ska det inte vara, säger han.
Tre punkteringar
Han fick själv tre punkteringar på bilen förra sommaren efter nya grusvägen som han aldrig fått tidigare.
–Jag har ingen dålig bil eller utrustning.
Enligt honom spelar det ingen roll om Trafikverket hyvlar vägen varje år när slitlagret ändå är för grovt.
– Vi ska pressa ned det här grova stenarna i en vägbana som ska bli slät men den blir aldrig det. Stenarna som ska fastna gör inte det för det finns inget finmaterial att fastna i. Istället flyger jättestenarna loss och så ligger de rullar på vägen och bildar en miljon potthål, säger Sundström.
Enligt honom har BDX en krossanläggning i Svalget. Därifrån köper vägföreningen själva sitt finkorniga gruslager till sin skogsbilväg som går från Gemträsk via Prästholm till Ubbyn.
– Det är klasskillnad på vår väg jämfört med Gemträskvägen. När den inte gick att köra på förra sommaren så körde alla på vår skogsbilväg till Boden, säger Sundström.
Prestige i vägfrågan
Han har pratat med både Trafikverket och Svevia som lejts för vägarbetet.
–Det verkar ha gått prestige i ärendet, men man måste väl tala om vad det är frågan om, säger Stefan Sundström.
Trafikverkets chef Anders Karlsson är ny på posten som vägansvarig..
–Den tidigare projektledaren har informerat mig om vägen. Underhållet som görs beror på vilket behov vägen har. Det finns ju olika grusvägar, en del är bättre och en del är sämre, säger Karlsson.
Trafikverket går alltid efter en siktskala när beläggningen läggs på.
Byborna tycker vägen är sämre fast den skulle bli bättre?
–Ja, jag vet att gruset blev grovt och det var sagt att man skulle vänta. Nu är det vår och först efter tjälen gått ur marken kommer vi hyvla vägen. Om det då behövs kommer vi att köra på ett nytt slitlager, säger Anders Karlsson.