Han stoppade fakturan efter telefonbluffen

Först bluffade telefonförsäljaren om bättre elavtal från Bodens Energi. Men bodenföretagaren ville inte göra affär. Då kom en faktura på 20 000 kronor - av Stockhoms Elbolag AB. " För brutet avtal. Men företaget var ju redan kund hos Bodens energibolag", säger fastighetsägaren och ombudet Dennis Wikstén.

Dennis Wikstén tycker att alla ska bestrida en fakturan om den inte tillkommit på rättslig grund.

Dennis Wikstén tycker att alla ska bestrida en fakturan om den inte tillkommit på rättslig grund.

Foto: Lena Leffler

BODEN2019-07-01 06:00

Han har hjälpt den drabbade småföretaget att ta striden mot det oseriösa elbolaget.

– Vårt företag köper så stor mängd el så vi gör aldrig dessa affärer på telefon, säger fastighetsägaren.

Hans vän fick Stockholms Elbolags faktura i mars. Grunden ska vara att det skett ett avtal per telefon.

– Säljaren påstod att han ringde från Bodens Energi. Bodenbolaget har ett rörligt avtal och säljaren ville ge ett bättre pris än vad företaget hade idag. Det tyckte givetvis kunden lät intressent. Det var allt.

Strax efter kom en faktura med en avgift för brutet avtal, trots att bodenföretagaren är kund hos Bodens Energi.

– Företaget skulle betala 20 000 kronor men till Stockholms Elbolag vilket var högst anmärkningsvärt, säger Dennis Wikstén.

Så han ringde först till Hans Stålnacke, vd för Bodens Energi och frågade vad allt handlade om.

– Det är allmänt känt att det finns lycksökare i branschen, tyvärr. Det är inte bara Bodens Energi som råkat ut för det. Om någon ringer och börjar prata nya elavtal så måste kunderna verkligen säkerställa att det är vi som ringer. Bodens Energi ringer inte upp och tecknar nya elavtal med befintliga kunder, säger Stålnacke.

Dennis Wikstén kontaktade därefter Stockholms Elbolag och bestrid fakturan i sin helhet och dess rättsliga grund.

– Det var inte så tillmötesgående när jag ringde utan ville jag skulle mejla via kundtjänst och bad om fullmakt.

Stockholmsbolaget ville också ha ett förtydligande av bestridandet och orsaken till reklamationen. Förfallodatumet flyttades också fram.

– Bolaget ville på det viset få Bodenföretaget att bekräfta att det fanns ett avtal men sådant ska man inte gå på. Jag krävde också in underlaget för det påstådda avtalet liksom röstinspelningen som styrkte att parterna träffat ett avtal. Inspelningen kunde bolaget inte leverera.

– Bodenföretaget hade bara fått delar av samtalet uppspelat.Det kom aldrig något full inspelning. Enligt bolaget var det en annan avdelning som skötte detta, säger Wikstén.

Den 15 mars skickade Stockholms Elbolag plötsligt ett mejl där man skrev att man tänkte ta bort avtalet och fakturan för Bodenföretaget.

– Jag begärde även att få kreditfakturan så de inte skulle komma och kräva något i efterhand. Den kom in. I detta fall är det inte gjort någon polisanmälan för att företaget gav efter. Jag tycker personligen det är tråkigt att man bedriver den här typen av oseriös telefonförsäljning.

Han tycker Bodens Energi varit väldigt tillmötesgående med information.

– Om en kund byter elavtal ska det komma någon form av meddelande till elnätsbolaget för det är ju Bodens Energi som äger nätet. Det hade inte heller kommit. Det hade jag sparat som ett kort i skjortärmen om de hade behövts. Men det behövde jag ju aldrig dra, säger Wiksten.

Norrbottens Media har sökt kontakt med Stockholms Elbolag AB som valt att inte kommentera ärendet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om