Handlingar dröjer - anhöriga klagar på överförmyndarnämnden

Anhöriga, som följt NSD:s granskning av överförmyndarnämnden i Boden, har begärt att få ta del av alla handlingar som berör deras närstående.Trots påminnelse har de inte fått något svar och har därför vänt sig till länsstyrelsen med sina klagomål.

BODEN2010-06-22 06:00
De anhöriga skriver att de har begärt att få ut förvaltarens alla anteckningar och årsräkenskaper sedan 2008. De vill också ha förteckningar, granskningar och akter, som överförmyndaren är skyldig att föra.
De anhöriga vill att förvaltaren entledigas, eftersom de anser att barnen långt bättre tillvaratar mammans intressen och kan bevaka hennes rätt.
De skickade brevet med sin begäran till överförmyndarnämnden.
När de inte fick svar skickade de en påminnelse, men har inte fått svar på den heller.
Söker hjälp
Familjen riktar nu klagomål mot nämnden och har vänt sig till länsstyrelsen för att få hjälp.
Länsstyrelsen konstaterar att, i den del de anhörigas klagomål riktas mot förvaltaren så skickar den över familjens skrivelse till överförmyndarnämnden för åtgärd.
Åter till nämnden
Familjen måste därför återvända sig till nämnden för att få ut handlingarna den vill ha. Det gäller även frågan om byte av förvaltare.
Länsstyrelsen anser dock, att frågan om varför familjen inte fått något svar av nämnden faller inom ramen för dess tillsynsansvar. Den begär ett svar från nämnden senaste den 2 augusti.
Fakta JO:s kritik
➤ Justitieombudsmannen Cecilia Nordenfelt kritiserade i ett beslut den 4 juni i år överförmyndarnämnden i Boden.
➤ Hon framhöll att de som är närmsta släktingar till den som har god man eller förvaltare har ovillkorlig rätt att ta del av handlingar, som rör ställföreträdarskapet och som förvaras hos överförmyndarnämnden.
➤ En begäran om att ta del av allmänna handlingar ska behandlas genast eller skyndsamt. Besked i frågan om utlämnande bör normalt ske samma dag. Någon eller några dagars fördröjning kan dock godtas, anser JO.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om