Här är nya bussförslaget

För att göra kollektivtrafiken i Boden attraktivare föreslås tätare turer och senare trafik kvällar och helger samt start av en rundlinje. Bussnavet vid Medborgarplatsen försvårar dock busstrafikens möjligheter att växa.

LINJE 1. Körsträckan på linje 1 har förkortats. Den trafikerar nu Kanslihusvägen och Lavettvägen istället för Åbergsleden och Slipvägen.

LINJE 1. Körsträckan på linje 1 har förkortats. Den trafikerar nu Kanslihusvägen och Lavettvägen istället för Åbergsleden och Slipvägen.

Foto: Lena Tegström

BODEN2016-02-02 15:58

Kommunen gjorde 2014 en utredning om hur busstrafiken i och till Boden kan utvecklas. Därefter ville politikerna vidareutreda de förslag som kommit fram. Syftet var att få fram ett bättre kostnadsunderlag.

En översyn ledde till ändrade tidtabeller. Det som återstår att göra är 20-minuters trafik på utvalda linjer samt tätare turer och senare trafik kvällar och helger. En rundlinje eller servicelinje, som det står i rapporten, är också på gång.

– Normalt sätt när man gör en busslinje vill man ha den så snabb som möjligt så det inte ska bli alltför långa restider för dem som åker. En servicelinje är mer utformad för att komma nära målpunkter, men att det tar lite längre tid att resa. Tanken är att göra någon slags rundlinje, men det är inte exakt spikad hur den ska gå. Men att den går runt inne i centrum så att man till exempel kommer nära vårdcentraler och äldreboende, förklarar Annika Stenvall, trafikingenjör.

Man har i rapporten också tittat på kollektivtrafikens nya utformning i centrum. Tillgängligheten har ökat och trafikmiljön har blivit säkrare för resenärer och övriga trafikanter.

Samtidigt innebär det nya bussnavet vid Medborgarplatsen att möjligheten att utöka trafiken har försvårats.

Det finns inget utrymme för bussar att passera andra bussar som stannat vid en hållplats. Konsekvensen blir att det lättare uppstår förseningar.

Egon Palo (M) föreslog på tekniska utskottet att busstrafiken struktureras om och att man gör resecentrum vid järnvägsstationen till bussnav. Han lämnade in ett särskilt yttrande och motiverade sitt förslag med att pendeltågstrafik ska starta i sommar, att linjebussarna står mitt i centrum och spyr ut dieselavgaser samt att bussbolagen är mycket missnöjda med den nuvarande utformningen vid Medborgarplatsen.

Tekniska utskottet förelår att kommunstyrelsen godkänner kostnadsunderlaget och att rapporten utgör underlag i budgetarbetet med den strategiska planen 2017-19.

Läs mer: Stor ökning av resor i Bodens lokaltrafik

Läs mer: Bättre byssbyten i Boden

Rapport Bussarna i Boden

Syftet är att vidta åtgärder för att få en attraktivare busstrafik. Kommunen har sett över tidtabell och linjenät och i samverkan med Länstrafiken genomfört en del ändringar.

Att bygga nya hållplatser, upprusta gamla och göra tätare turer förslås också.

Investeringskostnaden uppgår till 8,7 miljoner kronor. Drift- och underhållskostnaden beräknas öka med 1,2 miljoner kronor per år.

Däremot avgörs kostnaden för fler turer av en ny upphandling av busstrafiken 2018.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om