Här försöker de surfa på gruvvågen

Boden satsar på att bli en gruvstad. Det är en medveten, strategisk satsning.Bodens kommun deltog nyligen med lika många personer som näringsdepartementet på seminariet Framtidens gruv och mineral.

Kommunalrådet Bosse Strömbäck (V) och chefen på tillväxtförvaltningen, Jeanette Nilsson, prioriterar en gruvsatsning.

Kommunalrådet Bosse Strömbäck (V) och chefen på tillväxtförvaltningen, Jeanette Nilsson, prioriterar en gruvsatsning.

Foto: Kurt Engström

BODEN2013-02-08 17:23

Kommunalrådet Bosse Strömbäck (V) säger att kommunen representanter åkte till gruvseminariet i Stockholm av två skäl.

- Det ena är att allt fler människor som etablerar sig i gruvindustrin har sett Bodens möjligheter. Det andra är maskinmässan vi ska ha i Boden.

Mässan Load Up North är redan en succé, enligt Jeanette Nilsson, chef för tillväxtförvaltningen.

- Vi hade tänkt ha ett mässområde på 2 500 kvadratmeter. Före jul hade vi sålt 7 500 kvadratmeter.

Volvo och andra stora företag kommer till Boden, även rekryteringsföretag.

- Det behövs jättemycket folk till gruvorna och de satsar hårt på att rekrytera alla former av gruvarbetare, säger Jeanette Nilsson.

Tillbaka till gruvseminariet. Boden hade fler deltagare än Luleå, Gällivare och Kiruna kommun tillsammans.

Varför var ni så många som sex personer?
- Vi var förvånade att det var så få från de andra kommunerna, svarar Jeanette Nilsson.

Riktig satsning
Två personer bemannade kommunens monter och två näringslivsutvecklare jobbade med att knyta kontakter för att locka fler etableringar.

- Även om det var dyrt kändes det som en riktig satsning att synas tillsammans med gruvföretagen, säger Jeanette Nilsson.

- Man kan vara en gruvort fast man inte har malmen under sig. Vi har andra delar av kunnande som vi kan vara med att utveckla, säger Bosse Strömbäck.

Kommunen har gjort en serie satsningar för att visa upp Boden som gruvort.

- Näringslivsfolk från Boden åkte till Kiruna. Flera av dem hade med sig orderblock hem. En del av dem är dessutom etablerade där uppe.

Jeanette Nilsson vill att Bodens verkstadsföretag ska växa och att de ska se bortom kommungränsen att det ändå finns en ganska nära marknad.

Bra läge
Hon framhåller att Boden har ett bra geografiskt läge, mellan Malmfälten och Skelleftefälten, nära till flygplatsen och billig stadsnära industrimark.

Det har blivit fler resor, en till Pajala och en till Narvik. Alla företag som anmälde sig fick åka med. Bland annat var två personer från Peabtravet med på resan till Pajala.

- Det kan säkert ha varit med någon som andra kan tycka vad de hade där att göra, säger Jeanette Nilsson.

Kommunen står för hela reskostnaden och företagen står för uppehälle och eventuell konferensavgift.

Till Narvik åkte de för att titta på naturgasen.

Vad har det med Boden att göra?
-Det kan man fundera på. Några av företagen fick idéer som de har tänkt genomföra. Men det är inget som jag kan berätta om ännu, säger Jeanette Nilsson.

Naturgasen är på lång sikt och hon anser att det krävs mer samarbete mellan norrbottniska företag.

- Det finns mycket pengar att tjäna, säger Jeanette Nilsson.

Fakta

Resorna

➤ Pajala 27 mars 2012

25 företag, 34 personer varav sju tjänstemän från Bodens kommun.

Buss: 11 194 kronor

Hotell: 2 475 kronor

Summa: 13 669 kronor

➤ Kiruna/Gällivare 5-7 oktober 2011

27 företag, 39 personer varav fyra tjänstemän och ett kommunalråd från Bodens kommun.

Buss: 17 734 kronor

Hotell: 12 890 kronor

Summa: 30 624 kronor

➤ Narvik: 29-31 oktober 2012

22 företag, 32 personer varav sex tjänstemän och ett kommunalråd från Bodens kommun.

Tåg: 36 278 kronor

Hotell: 16 425 kronor

Seminarier: 17 500 kronor

Summa: 70 203 kronor

➤ Stockholm 28-29 januari 2013

Fem tjänstemän och ett kommunalråd deltog från Bodens kommun.

Monterplats: 47 000 kronor

Resa och hotell: 26 167 kronor

Konferensavgift: 21 500 kronor

Summa: 94 667 kronor

Totalt: 209 163 kronor

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om