Här läggs Bodens nya järnväg – kan bli klart snabbare än planerat

Spårläggningen av det nya järnvägsspåret har påbörjats i Boden. Det är ett av Sveriges snabbaste järnvägsbyggen med en tidsplan på 20 månader – och det ligger nu före tidsplaneringen.
– Det går fortare än förväntat, vilket det inte alltid gör i dessa typer av projekt, säger Mats Berg.

I november 2025 förväntas järnvägen vara klar.

I november 2025 förväntas järnvägen vara klar.

Foto: Petra Älvstrand

Boden2025-04-16 16:00

Nyheten i korthet

  • Bygget av det nya järnvägsspåret i Boden, som ska ansluta till det nya industriområdet Boden Industrial Park, ligger före tidsplanen.
  • Projektet, som drivs av Peab på uppdrag av Polar Structure och Bodens kommun, har en budget på 900 miljoner kronor och förväntas vara klart 30:e november 2025.
  • Järnvägen är en viktig del av infrastrukturen för att knyta samman transporterna från industriområdet till hamnen och Malmfälten.

Sommaren 2024 startade bygget av den järnvägen som ska gå till det nya industriområdet Boden Industrial Park. Industriområdet ska bli 550 hektar stort och användas av flera verksamheter, bland annat Stegra. Järnvägsspåret blir cirka sex km och har nu börjat ta form, i veckan påbörjades spårläggningen.

– Det känns inspirerande, det är roligt att vara i gång och börja se slutet på allting, säger Andreas Öhgren, arbetschef för Peab anläggning Norrbotten.

undefined
Mellan 50 till 80 personer jobbar med järnvägsbygget.
undefined
Järnvägsbygget har gått fort och ses som ett Sveriges snabbaste järnvägsbyggen.

Järnvägsbygget har gått som tåget hittills. Att lägga två kilometer spår tar cirka en vecka och planen är att allt ska bli klart, från byggstart till färdig järnväg, på 20 månader. Idag ligger projektet lite före i tidsplanen. En av anledningarna till att det gått fort är samarbetsformen med Bodens kommun och Polar Structure, där man projekterar och bygger samtidigt. 

– Det är ett effektivt sätt att komma igång. Annars hade man kanske fått projektera i 1,5 år innan man kan kunde börja bygga, nu projekterar vi det som är mest nödvändigt och kommer igång och kan bygga, exempelvis börja schakten i ett tidigt skede. Det kortar sluttiden, säger Andreas Öhgren.

undefined
"Vi har haft en gynnsam vinter, vi kunde jobba lite längre i höst och vi kom i gång lite tidigare i vår men vi planerade efter det.Vi har hunnit lite längre än tänkt", säger Andreas Öhgren, Arbetschef för Peab anläggning Norrbotten.
undefined
Totalkostnaden förväntas kosta cirka 900 miljoner kronor.

Vad finns det för fördelar och nackdelar med att bygget har gått så fort?

– Samhällsekonomiskt har det fördelar att man håller ner sluttiden, kapitalkostnaden blir lägre. Nackdelar kan vara vissa utmaningar, som att hinna med att projektera allt man behöver om man bygger för fort. Men vi har löst det bra i det här projektet, säger Öhgren.

undefined
"På vissa sträckor har det varit bra markförhållanden medan på andra har det varit ganska mjukt. Där fick vi jobba mycket med markförstärkningar innan vi kunde börja bygga järnvägen", säger Andreas Öhgren, Arbetschef för Peab anläggning Norrbotten.

Det är Peab som bygger väg och järnväg på uppdrag av Polar Structure och Bodens kommun. Projektet kostar 900 miljoner kronor och Polar Structure äger 91% av järnvägsbolaget och Bodens kommun 9%. Polar Structure finansierar hela projektet där kommunens andel finansieras genom mark. 

– Det handlar om att vi behöver ha kontroll över en samhällsviktig infrastruktur. Om Polar Structure skulle överväga att sälja sin andel har vi vetorätt, så att den inte riskerar att hamna i fel händer, säger Mats Berg, näringslivschef i Bodens kommun.

undefined
"Det går fortare än förväntat, vilket det inte alltid gör i dessa typer av projekt", säger Mats Berg, näringslivschef, Bodens kommun.

Hur kommer den här järnvägen påverka Boden och Norrbotten?

– Det är en direkt nödvändighet för infrastrukturen att det finns ett stickspår från industriområdet ner till stambanan för att knyta ihop transporterna ner mot hamnen och från Malmfälten, säger Berg.

Järnvägen förväntas vara helt klar 30:e november 2025 och tas i drift innan årsskiftet.

undefined
Mats Havama, projektledare Polar Structure. "Det känns jättebra att vi har börjat med spårläggningen, det är en milstolpe", säger han.
undefined
I veckan påbörjades spårläggningen av järnvägen.
Järnvägsbygget i Boden

Polar Structure står för hela finansieringen av järnvägsbygget. Bodens kommun äger 9% av järnvägsbolaget och går in med mark, där värdet blir omvandlat till aktiekapital.

Karta: Gruvberget
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!