Sommaren 2024 startade bygget av den järnvägen som ska gå till det nya industriområdet Boden Industrial Park. Industriområdet ska bli 550 hektar stort och användas av flera verksamheter, bland annat Stegra. Järnvägsspåret blir cirka sex km och har nu börjat ta form, i veckan påbörjades spårläggningen.
– Det känns inspirerande, det är roligt att vara i gång och börja se slutet på allting, säger Andreas Öhgren, arbetschef för Peab anläggning Norrbotten.
Järnvägsbygget har gått som tåget hittills. Att lägga två kilometer spår tar cirka en vecka och planen är att allt ska bli klart, från byggstart till färdig järnväg, på 20 månader. Idag ligger projektet lite före i tidsplanen. En av anledningarna till att det gått fort är samarbetsformen med Bodens kommun och Polar Structure, där man projekterar och bygger samtidigt.
– Det är ett effektivt sätt att komma igång. Annars hade man kanske fått projektera i 1,5 år innan man kan kunde börja bygga, nu projekterar vi det som är mest nödvändigt och kommer igång och kan bygga, exempelvis börja schakten i ett tidigt skede. Det kortar sluttiden, säger Andreas Öhgren.
Vad finns det för fördelar och nackdelar med att bygget har gått så fort?
– Samhällsekonomiskt har det fördelar att man håller ner sluttiden, kapitalkostnaden blir lägre. Nackdelar kan vara vissa utmaningar, som att hinna med att projektera allt man behöver om man bygger för fort. Men vi har löst det bra i det här projektet, säger Öhgren.
Det är Peab som bygger väg och järnväg på uppdrag av Polar Structure och Bodens kommun. Projektet kostar 900 miljoner kronor och Polar Structure äger 91% av järnvägsbolaget och Bodens kommun 9%. Polar Structure finansierar hela projektet där kommunens andel finansieras genom mark.
– Det handlar om att vi behöver ha kontroll över en samhällsviktig infrastruktur. Om Polar Structure skulle överväga att sälja sin andel har vi vetorätt, så att den inte riskerar att hamna i fel händer, säger Mats Berg, näringslivschef i Bodens kommun.
Hur kommer den här järnvägen påverka Boden och Norrbotten?
– Det är en direkt nödvändighet för infrastrukturen att det finns ett stickspår från industriområdet ner till stambanan för att knyta ihop transporterna ner mot hamnen och från Malmfälten, säger Berg.
Järnvägen förväntas vara helt klar 30:e november 2025 och tas i drift innan årsskiftet.