Här rullar du längst
Boden har längst cykelväg per invånare i landet. Det visar Cykelfrämjandets granskning av hur 17 svenska kommuner arbetar med cykling.Petra Sjögren är en av många elever som cyklar till skolan varje dag.- Det är cykelväg hela vägen.
Många cyklar i Boden.
Foto: Lena Tegström
Syftet med granskningen har varit att mäta hur aktivt kommunerna arbetar med cykelfrågor och i vilken omfattning de lägger resurser på att öka cykeltrafiken.
Längst cykelvägnät
Bodens kommun har längst cykelvägnät per invånare, 4,12 meter. Som jämförelse är Luleås cykelvägnät 1,76 meter per invånare, vilket också är medianvärdet för de granskade kommunerna.
Luleå satsar 175 kronor per invånare på ny infrastruktur, drift och underhåll av cykelvägar.
Det är tio kronor mer än närmaste konkurrent Gävle. Främst är det vinterunderhållet som Luleå är bra på.
Boden är också bra på att skylta sina cykelvägar, vilket Cykelfrämjandet anser är viktigt.
Stor förändringspotential
Däremot ligger Luleå eller Boden sämre till i den sammanlagda granskningen där bland annat informationskampanjer, handlingsplaner och politiska mål vägs in. Boden hamnade då på 15:e plats och Luleå delar jumboplatsen med Vetlanda.
- Det finns en stor förbättringspotential för båda kommunerna, säger Rolf Modigh, ordförande i Cykelfrämjandets Norrbottenskrets. Politikerna skulle kunna sätta upp mål om att öka andelen vardagscyklister och arbeta aktivt för att uppnå dem.
Förekomsten av en cykelplan skulle till exempel förbättra cyklingens status i planeringsarbetet, enligt Cykelfrämjandet.
Petra Sjögren går på Norrskenet och bor vid travet.
- Jag cyklar mycket, varje dag till skolan eftersom jag inte får skjuts till skolan.
Pedagogen Maria Westermark har tagit hand om en cykel för en elevs räkning och säger att hon inte cyklar till jobbet, men ska börja med det.
- Det är bra med cykelvägar i Boden och jag borde cykla mer än jag gör.
Petra Sjögren inflikar att cykling dessutom är miljövänligt.
"Ska färdas säkert"
Stefan Wuolo, chef på tekniska förvaltningen, säger att de satsat många år för att skapa cykelvägar och tycker att de har lyckats knyta ihop bostadsområdena med centrum.
- Det finns också bra cykelvägar till skolorna, men det är ingen medveten satsning att ha mest cykelvägar, däremot att cyklisterna ska färdas säkert. Våra siffror när det gäller olyckor med oskyddade trafikanter har blivit bättre.
Kommunen planerar att bygga en gång- och cykelväg från nya rondellen vid räddningstjänsten till Bodesvedjan efter Slipvägen.
- Sedan är det meningen att vi i centrum ska dela gång och cykelbanan. Där har vi en bit kvar mellan Röda torget och Margaretagatan, säger Stefan Wuolo.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!