I förra veckan kritiserade Skolinspektionen Harads skola för att en elev inte hade fått den utbildning och det stöd hon har rätt till. Eleven hade mycket frånvaro och Skolinspektionen tycker det är anmärkningsvärt att skolan inte har utrett orsakerna. Eleven går nu på en friskola.
Nu kritiseras rektorn på Harads skola och kommunen, som ytterst ansvarig, för att en elev med behov av särskilt stöd inte har fått det.
Redan i förskolan uppmärksammades att eleven behövde stöd. Förskoleklassens utredning visade att pojken behövde trygghet.
När eleven började ettan anmärker Skolinspektionen på att dokumentationen under det läsåret är bristfällig. Endast vid två tillfällen under höstterminen har skolan haft samtal om pojkens stödbehov. Däremot gjorde skolan en anmälan till socialtjänsten.
Inspektionen konstaterar att skolan under det första läsåret inte har följt upp elevens stödbehov eller utvärderat insatta stödinsatser. Den betonar att åtgärderna måste följas upp kontinuerlig, dels för att avgöra om insatserna är effektiva, dels för att få ett bra underlag för fortsatta stödåtgärder.
Skolinspektionen tycker det är anmärkningsvärt att skolan under vårterminen helt tycks ha slutat att arbeta med elevärendet. Därför riktar inspektionen kritik mot rektorn för att inte ha uppfyllt kraven på uppföljning och utvärdering av elevens behov av särskilt stöd.
I tvåan tog skolan beslut om anpassad studiegång. Ansvariga har erkänt att det saknas ett formellt korrekt beslut och Skolinspektionen påpekar att underlag för beslut om anpassad skolgång saknas.
Harads skola kritiseras - igen
Skolinspektionen kritiserar Harads skola och Bodens kommun för andra gången på kort tid. En elev har inte fått det stöd han har rätt till.
Personen på bilden har ingenting med artikeln att göra. FOTO: Pär Bäckström
Foto: Pär Bäckström
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!