På frågan vad som fick honom att etablera sig i Boden blir svaret enkelt och kort, han såg att det fanns möjligheter där.
Han tycker det är fantastiskt bra av kommunledningen att de tar tag i centrumfrågan och att de har en vision för handeln och city i Boden.
– Det är jättebra. Det är viktigt för hela Bodens kommun att ha en levande och bra centrumhandel. Jag vet att fastighetsägarna tillsammans med kommunledningen har haft ett möte. Det är väl tänkt att företagarna och näringslivet också ska ha ett möte med kommunledningen så att man får bolla visioner.
Självklart har han egna tankar och idéer, men dem behåller han för sig själv tillsvidare eftersom han inte vill föregripa utredningen.
– Jag vill att man siktar framåt och det är väl det de gör nu. Det är jag jätteglad för. Jag tror att det är viktigt att man vågar satsa, tror på framtiden och att man törs vara visionär.
Köptroheten är viktig för att den lokala sällanvaruhandeln ska överleva. Pasi Roponens råd till bodensarna är därför att tänka långsiktigt och längre än bara några kronor för det finns andra parametrar.
– Det tror jag bodensarna tar lite hänsyn till. Det känns som de försöker tänka lokalt. Man märker mer i Luleå att det inte är på samma sätt.
Han vill att konsumenterna också ska vara medvetna om att näthandeln inte alltid använder justa metoder, utan tycker de ska vara kritiska till påstådda ordinarie priser.
– Det är mycket bluff.
Han påpekar att den som handlar lokalt även får support och service.
– Klädhandeln har stora problem med kunder som går in och provar kläderna där, men sedan beställer de dem på nätet. Om butikerna försvinner var ska de prova då?
Näthandeln växer, men Pasi Roponen tror ändå att det finns plats för lokala butiker.
– Så jag är positivt inställd till framtiden, annars skulle inte jag satsa så här.
Han tror dock att butikerna måste bli bättre på att specialisera sig och tar sin egen butik Kreativ som exempel.
– Den är säkert från Stockholm och uppåt den största konstnärsshopen och ligger i lilla Boden. Man måste nischa sig. Även vi handlare måste kanske tänka om och kanske ha en ny plan för framtiden, säger Pasi Roponen.