Den ökade trafiken på smågatorna runt mataffären är en jobbig baksida till etableringen i Boden. Redan i somras skickade småbarnsföräldern Johanna Berger som bor efter Hökgatan in sitt medborgarförslag om den nya trafikfaran.
– Jag har ju valt att bosätta mig i kvarteret före Willys kom hit. Nu är det en trafikrisk att bo här. Nu är det kommunens ansvar och skyldighet när de nu bestämt att Willys ska etablera sig på gamla ”Mullerstomten”. Det handlar inte bara Hökgatan utan även hela områdets sidogator är drabbade. Men Hökgatan är den gata som ligger närmast in på Willys parkering, säger Johanna Berger.
Bilisterna tar genvägen förbi villagatorna för att slippa rödljusen i korsningen Hermelinsgatan/Lulevägen.
– Den ökade trafiken är ju ett stort problem för oss som har barn som leker efter gatan. Bilisterna sänker inte heller hastigheten trots att det är en villagata. Vi vill därför att endast boende, besökare till oss eller anslutande gata ska kunna köra här, säger Johanna Berger, med 1,5-årige sonen Emil i famnen.
Hon anser att kommunen bör skydda de boende och framför allt barnen i området.
– Vi är för etableringen i sin helhet men våra barn är vår prioritet. Vi hoppas att gatan blir helt avstängd för genomfart. Vi vill att den ska stängas av.
Kerstin Chley, trafikplanerare på Bodens kommuns tekniska förvaltning säger att många ringt till henne och är oroliga över trafiksituationen i bostadsområdet runt Willys.
– När kommunen gjorde detaljplanen för godkänd dagligvaruhandel inför bygget så tittade man också på en eventuellt ökande trafikmängd. Kommunen har därefter valt att genomföra trafikmätningar från 30 september och 9-10 dagar framåt alltså ett tag efter att handeln startade. Jag får mätrapporten nästa vecka, säger hon.
De gator som mäts är Floragatan, Korpgatan, Hökgatan, Travbanegatan och Järpgatan på två ställen.
– Kommunen har också i september fattat beslut om 30 kilometeras hastighetsgräns. Ingen skyltning har skett än utan jag vill avvakta mätningen vad vi har för hastighetsgränser och trafikmängd efter de aktuella gatorna innan alla åtgärder genomförs, säger Kerstion Cley.