Infrastrukturministern om plogbråket: " Trafikverket har ett stort ansvar".

Infrastrukturministern Anna Johansson tycker att Trafikverket har ett stort ansvar vad gäller plogbråket. "Lösningen måste komma utifrån en dialog på lokal nivå mellan de berörda parterna, skriver ministern.

Foto: Fotograf saknas!

BODEN2016-12-23 20:19

Anna Johansson är ansvarigt statsråd för bland annat infrastruktur- och trafikfrågor. NSD har sökt men inte fått intervjua henne, men nu fått del av svarsmejlet till Peter Hjortberger och ministers synpunkter i plogfrågan som återges.

Vad gäller statliga vägar ansvarar Trafikverket för att hålla vägen i ett tillfredsställande skick genom underhåll, reparation och andra åtgärder. " Vad gäller plogning och halkbekämpning har Trafikverkets ansvar inte förändrats från förra vintern (2015/2016) till innevarande", konstaterar infrastrukturministern.

Det som är nytt för i år skriver Johansson är att "entreprenörernas fordon är försedda med GPS-sändare som gör det möjligt att se var fordonen befinner sig eller i efterhand se var de har varit". Men enligt Trafikverket själva har fordonen även haft GPS med gamla entreprenören Svevia.

Med hjälp av GPS:erna kan Trafikverket se om det är sand eller salt som spridits. Det medför svarar Johansson, " att kontrakten kan följas upp på ett bättre sätt än tidigare. I baskontrakten ingår ett avtalsvite och det är inte förändrat i den nya uppföljningsmetoden."

Trafikverkets krav har i princip varit oförändrade under de senaste 10 åren, enligt infrastrukturministern. Hon tycker det är " positivt att Trafikverket på detta sätt skapar sig bättre uppföljningsverktyg för att kunna säkerställa att det man betalar för utförs på rätt sätt och i rätt tid." Enligt ministern så handlar det om hur "Trafikverket och deras entreprenörer genomför ett samhällsuppdrag som i slutänden avgör om våra vägar blir trafiksäkra eller inte vintertid."

Vad som dock har skett denna vinster enligt ministerns svar till plogkämpen Hjortberger är att "vissa entreprenörer valt att säga upp sina avtal med exempelvis vägföreningar med enskilda vägar.

"Frågan är vad vi kan göra för att nå en bra totallösning" skriver minister. Hon kan inte spekulera i hur en enskild entreprenör resonerar då de tar eller inte tar uppdrag. "Lösningen måste komma utifrån en dialog på lokal nivå mellan de berörda parterna – bland andra Trafikverket, vägföreningar, kommuner, skogsbolag och enskilda entreprenörer I detta sammanhang ser jag att Trafikverket har ett stort ansvar. 

Ministern skriver att hon förutsätter att man i dessa dialoger arbetar för att skapa transparens.  Enligt Johansson handlar det om att de enskilda väghållarna måste ges en "god kännedom om lokal och regional kravställning med mera så att de själva får möjligheten att se hur deras egen väghållning möjligen kan passas in mot Trafikverkets avtal."

Áv mejlet framgår också att Anna Johansson har "inga synpunkter på att en entreprenör har andra uppdragsgivare än Trafikverket under vintertid".

Tvärtom tror infrastrukturministern att det kan vara "helt avgörande för många av dem att kunna ha flera kontrakt parallellt".

Det här handlar plogstriden om

Trafikverket har skärpt kraven på genomförandetider med större områden, GPS-övervakning och högre plogningshastigheter. Avtalen innebär att de vägsamfällighetsföreningar som under alla år kunnat avropa plogning i samband med ordinarie plogningar och inom ramen för den egna ekonomin inte längre kan göra det. Entreprenörerna får ploga åt andra väghållare men utan utökning av tidsfristen. Det innebär att det blir längre framkörningstider, ibland flera mil ute i glesbygden och mycket dyrare för vägsamfällighetsföreningar att leja entreprenörer vid snöröjning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om