Inget bälteskrav på lokalbuss – för dyrt och krångligt

Tekniska utskottet vill att kommunstyrelsen ska besluta om bältesfria lokalbussar. Kostnaden för att införa bälten på 13 upphandlade bussar skulle kosta 837 000 kronor.

Nya bussarna som sätts i trafik först sommaren 2020  har inga bälten.

Nya bussarna som sätts i trafik först sommaren 2020 har inga bälten.

Foto: Lena Tegström

BODEN2019-05-09 13:31

Norrbottens Media skrev nyligen att Bodens kommun antagit Centrala Buss anbud som gick på drygt 206 miljoner under den 10-åriga avtalstiden. Tekniska förvaltningen hade fått i uppdrag efter ett medborgarförslag om bilbälten i lokaltrafikens bussar att ta med anbud på bussar för tätortstrafik med eller utan bälten i upphandlingen inför det nya avtalet som gäller från nästa år.

Det är bussarnas klassificering som styr om den är utrustad med bälten eller inte. I upphandlingen av lokaltrafik 2020-2030 har klass 1 bussar upphandlats med plats för cirka 35 sittande minst lika många stående. Att installera bälten på dessa bussar överstiger kraven som ställs i den internationella regleringen. Bakgrunden till lagen är bland annat att bussar som används i tätortstrafik färdas på vägar under 70 kilometer i timmen och skaderisken bedöms därmed vara låg för att det ska vara bältetskrav. Vid införandet av bälten är det busschaufförens skyldighet att se till så att resenärer under 15 år sitter bältade. Det är svårt i tätortstrafik då det är täta stopp mellan hållplatser och korta resor. Kostnaden för att införa bälten på 13 nya bussar som skulle köpas in till trafikstarten juli 2020 skulle kosta 837 000 kronor. I upphandlingen har därför krav ställts på högre ryggstöd på sätena. Detta eftersom de är utrustade med handtag på ryggen som stående passagerare kan nyttja och för att öka deras säkerhet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om