"Jättedåligt av SJ"

Olof Forsberg skulle åka tåg till Kiruna. Han kom i god tid till stationen i Boden. Det stod att tåget skulle avgå i tid och han gick till rätt perrong. Men det kom inget tåg. - Jag tycker det är så dåligt av SJ!

Olof Forsberg väntade i fredags på tåget. När han kom till stationen stod det att det skulle avgå från perrong 4. Det kom aldrig. FOTO: Lena Tegström

Olof Forsberg väntade i fredags på tåget. När han kom till stationen stod det att det skulle avgå från perrong 4. Det kom aldrig. FOTO: Lena Tegström

Foto: Lena Tegström

BODEN2009-08-04 06:00
Olof Forsberg, Boden, skulle åka till Kiruna på fredagen. Tåget skulle avgå från perrong 4. Så han gick dit och väntade. Ytterligare en passagerare kom.
- Avgångstiden var 17.29, men inget tåg kom. Jag bad kvinnan att hålla koll på väskorna, så att jag kunde springa över till stationshuset för att se om det fanns någon ny information där. Ingenting hade meddelats via högtalarna och skärmen på perrongen var svart.
Buss i stället för tåg
På perrong 1 såg han på den stora datorskärmen att tåget var inställt och skulle ersättas med buss. Däremot framgick inte vilken tid eller varifrån.
Sedan ringde Olof Forsberg SJ i Stockholm och hänvisades vidare. När han ringde det numret kom han fram efter en kvart, blev vidarekopplad till en röst som talade engelska och sedan blev det tyst.
- Jag la på och ringde om. Då fick jag vänta ytterligare tio minuter och kopplades vidare igen, men där tutade det bara upptaget, så jag ringde om igen. Jag fick vänta ytterligare tio minuter och det första jag sa till henne var att hon inte fick koppla bort mig. Hon skulle kontrollera vad som hänt och återkom efter tio minuter. Hon bad om ursäkt och berättade att bussen hade avgått kl. 18.00 från framsidan av stationshuset.
Men då var det för sent och Olof Forsberg frågade hur man ska kunna se att det står en buss som är skyltad till Kiruna på framsidan av huset när man står och väntar på tåget på perrong 4. Han fick inget svar.
Tog morgontåget
En kompis skjutsade hem honom och i stället tog han morgontåget till Kiruna. Alla förseningar innebar att han kom två timmar för sent till Jukkasjärvi och det jobb han skulle ha utfört där.
- Jag tycker det här är jättedåligt av SJ. Med telefonsamtal, extra kostnader för transporter och telefonsamtal har det kostat mig flera hundra. Jag tycker att SJ borde kompensera mig., åtminstone för mina merkostnader, säger Olof Forsberg.
Johan Ingerö, presstalesman på SJ, säger att information ska vara betydligt tydligare än så här.
- Vi får be om ursäkt.
Hur ska ni förebygga liknande händelser?
- Det är svårt att hitta något heltäckande, så att det aldrig blir fel igen. Banverket sköter utropen och infomationsskärmarna, men att informera om de bussar vi hyrt in är vårt jobb. Problemet är att varken vi eller de givit tillräckligt information. Det är svårt för mig att säga vad man kunde ha gjort bättre, eftersom jag aldrig varit på den stationen. Men helt klart skulle informationen varit tydligare.
SJ visste i god tid att tåget ställts in och skulle ersättas med bussar. Johan Ingerö påpekar att det för resenärernas skull hade varit betydligt bättre om den informationen hade funnits tidigare på stationen i Boden.
Han beklagar och hoppas att Olof Forsberg hör av sig så att SJ får chansen att gottgöra honom på något sätt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om