Klagomål mot Bodens färdtjänst

Brister i färdtjänsten påtalas av Bodens handikappråd, som föreslår att kommunen anammar de gemensamma färdtjänstreglerna för länet.

BODEN2009-03-14 06:00
Sedan den kommunala färdtjänsten lades över på tekniska kontoret har det blivit sämre, hävdar personer som behöver nyttja färdtjänsten.
Handikapprådet tillsatte därför en färdtjänstgrupp med uppgift att komma med förslag på förbättringar.
Klagomål
Kunder klagar på bemötande och bristen på kunskap.
Handikapprådet hävdar att Bodens kommun inte tillgodoser brukarnas behov och att servicen inte lever upp till samhällets krav på att leva ett självständigt liv.
Det har blivit krångligare att beställa riksfärdtjänst och flertalet upplever att frågeproceduren är integritetskränkande. Den upprepas dessutom varje gång de ska göra en beställning.
Tillbakavisar
Färdtjänstgruppen ifrågasätter också varför resan ska sökas tre veckor i förväg trots att en enkelbiljett kan utfärdas samma dag.
Vidare skriver gruppen att synskadade eller blinda i Boden inte får riksfärdtjänst, men det tillbakavisas av avdelningschefen Karin Sundén.
- Man kan få riksfärdtjänst. Det görs en bedömning från fall till fall, men det är inte självklart att man får åka taxi, utan
i stället kan man få åka buss med ledsagare om det är billigare.
Gemensamma regler
Handikapprådet föreslår att kommunen skyndsamt ansluter sig till de gemensamma färdtjänstreglerna.
Det skulle enligt rådet innebära fritt antal resor inom kommunen, möjlighet att resa fem mil in i angränsande kommun, 24 enkelresor per år för längre resor och tillgång till 40-kort för arbetsresor.
- Fritt antal resor inom kommunen har vi redan. Alla som har färdtjänst kan också köpa 40-kort för halva priset inom lokaltrafiken. Dessutom har de som arbetar eller studerar rätt till färdtjänst med 20 procents rabatt på egenavgiften, säger Karin Sundén.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om