Konkurrensverkets generaldirektör har full förstÄelse för att man försÀkrar sig mot skadestÄnd och skadegörelse och liknande men att försÀkra sig mot en sanktion det tycker han principiellt Àr fel.
â Att ha försĂ€kringsskydd för att man inte följer en lagstiftning, exempelvis som ett resultat av dĂ„lig planering, ser jag som förkastligt.I förlĂ€ngningen riskerar faktiskt de hĂ€r försĂ€kringarna att urholka hela systemet. Sanktionsavgifterna ska ju syfta till att vara just avskrĂ€ckande och kommer ju frĂ„n EU-direktiv i grunden. DĂ„ införde man avgifterna för att leva upp till direktivens krav. Det Ă€r med det perspektivet som jag tycker att det Ă€r principiellt fel med försĂ€kringar och dessutom att det Ă€r skadligt för systemet.
Bodens kommun Àr inte ensam bland kommuner som tecknat en LOU-försÀkring som tÀcker upphandlingsskadeavgift med sjÀlvrisk pÄ 150 000 kronor. Nyligen fick kommunen en upphandlingsskadeavgift pÄ sju miljoner frÄn Konkurrensverket utdömd av förvaltningsrÀtten för otillÄten direktupphandling. MÄlet Àr överklagat till kammarrÀtten för överprövning av Bodens kommun.
â Jag kan ha förstĂ„else för att man kan ha den principiella uppfattningen att staten inte ska ta ut sanktionsavgifter av kommuner. Men nu har lagstiftaren beslutat om att vi ska ha det hĂ€r systemet och dĂ„ Ă€r inte försĂ€kringslösningar en acceptabel metod. Jag vet att det finns kommuner som aktivt har avstĂ„tt frĂ„n att teckna dessa försĂ€kringar och det tycker jag Ă€r föredömligt.
NÀr det gÀller Bodens kommun sÄ ansÄg kommunens företrÀdare att den reella kostnaden för misstaget stannade vid en sjÀlvrisk?
â Jag vĂ€nder mig starkt mot en sĂ„dan instĂ€llning och att man faktiskt argumenterar för att det nĂ€stan inte spelar nĂ„gon roll att man gjort fel. Upphandlingslagstiftningen Ă€r en garant för objektivitet med en ram för rĂ€ttvis konkurrens och skydd mot korruption.
â GrĂ€nsen för vad som Ă€r en otillĂ„ten direktupphandling Ă€r i de allra flesta fall verkligen inte hĂ„rfin. Och Ă€r man det minsta osĂ€ker sĂ„ ska man annonsera.
Enligt honom ska alla som arbetar i det offentliga sÀkerstÀlla att vi följer lagarna och anvÀnder vÄra skattemedel pÄ rÀtt sÀtt.
â DĂ„ tycker jag inte att det Ă€r rĂ€tt att lĂ€gga pengar pĂ„ försĂ€kringar nĂ€r man egentligen ska förbĂ€ttra de verksamheter som vi ansvarar för. MĂ„let ska vara att genomföra bra upphandlingar till nytta för kommunen och dess medborgare och inte försöka komma undan eventuella misstag som man gjort i ett senare skede.
Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten uppmanar dÀrför kommunerna att studera hur lagstiftningen tillÀmpas.
â Avgiften som sĂ„dan Ă€r ju ocksĂ„ proportionerlig i förhĂ„llande till dess syfte och jag kan lova att Konkurrensverket lĂ€gger mycket energi pĂ„ att rĂ€kna ut vad som Ă€r rĂ€tt nivĂ„ för vĂ„ra yrkanden.
Hur vanligt Àr LOU-försÀkringar?
â Jag vet att de har funnits sedan lagstiftningen var ny 2010. Min bild Ă€r att det Ă€r utbrett och blivit allt vanligare. FörsĂ€kringar Ă€r en kommersiell produkt och det finns försĂ€kringsförmedlare som försöker fĂ„ kommuner att köpa dem.
Rikard Jermsten pekar Àven pÄ en ytterligare olycklig konsekvens av LOU-försÀkringar.
â Statliga myndigheter fĂ„r inte ha den hĂ€r typen av försĂ€kringar. Det Ă€r inte bra att regelverket slĂ„r olika mot olika former av upphandlande myndigheter, sĂ€ger han.