Kommunen har löst det akuta läget inom hemtjänsten

När hemtjänstföretaget Din hemservice gick i konkurs var läget akut. Kommunen kommer att ta över 87 kunder och rekryteringen är klar. ”Det har gått över förväntan”, säger Karin Söderberg, hemtjänstchef.

MERPARTEN. Totalt berörs 100 brukare av Din hemservices konkurs. Av den går 87 personer till kommunen. Personen på bilden har ingen anknytning till texten.

MERPARTEN. Totalt berörs 100 brukare av Din hemservices konkurs. Av den går 87 personer till kommunen. Personen på bilden har ingen anknytning till texten.

Foto: Anders Wiklund / TT

BODEN2016-07-07 16:55

När Din hemservice gick i konkurs berördes omkring 114 kunder. Under resans gång har antalet förändrats av olika anledningen, bland annat på att personer fått plats på särskilt boende eller sagt bort insatser.

Kommunen som har det yttersta ansvaret för alla som beviljats hemtjänst. På grund av konkursen var kunderna i Din hemservice tvungna att välja ny utförare och hade två val, kommunen eller företaget Inre Kraft.

– Som det ser ut idag så är det sammanlagt 100 brukare som berörs av bytet. Av dem har totalt 87 valt kommunen och 13 Inre Kraft, säger Karin Söderberg.

Brukarna skulle ha gjort sitt val senast måndag förra veckan, men sedan har några ändrat sig så kommunen fick ytterligare 13 brukare varav åtta under den här veckan. Det har gjort att rekryteringen av ny personal som skulle varit klar på tisdagen har dragit ut lite på tiden.

– Nu är vi klara. Vi har anställt ungefär 30 årsarbetare och det är både ordinarie personal och sommarvikarier från Din hemservice. Merparten har vi tillsvidareanställt, säger Karin Söderberg och fortsätter:

– Vi vill undvika stora förändringar både ur brukare- och medarbetarperspektiv. Så i möjligaste mån kommer de anställda från Din hemservice att följa med sina brukare i det fortsatta arbetet hos oss.

Det har varit en oviss tid för personalen. Kommunen har haft informationsmöten med de anställda och anställde en enhetschef från Din hemservice, som har jobbat med rekryteringen och kunnat trygga merpartens av personalens anställningar.

– Några har vi inte kunnat ge fast anställning. Det är fyra-fem stycken.

Det blir en helt ny hemtjänstgrupp för kommunen. Den kommer att påbörja insatserna hos de nya kunderna nästa vecka den 15 juli.

Kommunen har hanterat konkursen som en extraordinär händelse och tillsatte en krisledningsgrupp.

– Nu känns det bra och tryggt. Personal och enhetschef har också kunnat dämpa brukarnas oro, säger Karin Söderberg.

Hon tycker att det gått smidigare än hon hade förväntat sig, eftersom det var ett akut läge mitt i sommaren och kommunen dessutom hade en mycket kort tidsperiod på sig att lösa det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om