Det pågår ett långsiktigt förändringsarbete inom Bodenbo och de senaste åren har präglats av nytänkande inom fastighetsförvaltning samt nyproduktion. Bodenbo har under hösten utrett förutsättningarna för senaste byggnationen på Sävastön i kvarteret Trånga gatan. Det kommer att bli ett radhus med fem stycken 4:or och två parhus om vardera två 3:or. Bodenbos nästa steg efter byggnation kommer att bli energieffektiviseringar, ROT-renoveringar och social hållbarhet.
– För att göra ett avstamp och markera att Bodenbo gått in i en ny era, byts den visuella identiteten ut. Vi har väl inte riktigt inplementerat tidigare logotype från 2008 som funnits i olika versioner på våra fastigheter, säger Johan Johansson,vd för Bodenbo.
Merkostnaderna för byte av grafisk profil och fasadskyltar, utöver stripning av bilarna ligger på runt 270 000 kronor.
– Bodenbo har också lyckats minska kostnaderna genom att exempelvis fasa ut gamla profilprodukter och kontorsmaterial under hösten, säger Johansson.
Bodensarna kommer att märka av den nya grafiska profilen successivt då Bodenbo stripat sina nio nya elbilar och uppdaterat webbsidan. Elbilarna kostar 360 000 kronor styck med inredning. Det innebär en kostnad på 3 miljoner, 240 000 kronor för Bodenbo.
– Ja, men Bodenbo får 60 000 kronor per bil i elbilspremie från staten vilket blir 660 000 kronor. Vi har tio år gamla bilar som också ska bytas ut och säljas, säger Johansson.
Den nya profilen kommer att märkas stegvis under året när allt kommer att bytas ut.
– Bytet ska signalera att Bodenbo är ett nutida fastighetsbolag som vill fokusera på social hållbarhet. Det speglas i vårt utseende, vilket vi tycker att den nya grafiska profilen gör. Den gröna färgen är en mjukare och mer inbjudande färg än den blåa som är kallare. Samtidigt är den grafiska utformningen också en flört med Boden som garnisonsstad, säger Johan Johansson.
Förutom den nya grafiska profilen kommer Bodenbo också satsa mer på sin kommunikation gentemot sina hyresgäster med bland annat en ny kundtidning.