Kretslopp och hÀlsa pÄ belönad skolas schema

BredĂ„kers skola som Ă€r en F-5skola har fĂ„tt Skolverkets utmĂ€rkelse för sitt arbete med hĂ„llbar utveckling.- JĂ€tteroligt. Eleverna har blivit mer medvetna om kost, motion och dess betydelse för hĂ€lsan, sĂ€ger lĂ€rarna Ulrika Hendel och Ulrika Hagberg.

Övre raden frĂ„n vĂ€nster: Emma Sundqvist, Paulina Nilsson, Ulrika Hendel, Hanna Sundberg, Julia Skott, Julia Thomelius, Emilia Sundberg, Isabelle Sundström-Larsson, Ulrika Hagberg, Lina Rönnqvist-Strömberg.
Nedre raden frÄn vÀnster: Oskar Jacobsson, Martin Nordström, Linus Lindell, Gabriel Danielsson, Albin Sundqvist, Ludvig Selini, Eric Lindström och Joakim Henriksson.

Övre raden frĂ„n vĂ€nster: Emma Sundqvist, Paulina Nilsson, Ulrika Hendel, Hanna Sundberg, Julia Skott, Julia Thomelius, Emilia Sundberg, Isabelle Sundström-Larsson, Ulrika Hagberg, Lina Rönnqvist-Strömberg. Nedre raden frĂ„n vĂ€nster: Oskar Jacobsson, Martin Nordström, Linus Lindell, Gabriel Danielsson, Albin Sundqvist, Ludvig Selini, Eric Lindström och Joakim Henriksson.

Foto: Lena Leffler

BODEN2010-04-13 17:50
NSD besökte skolan vars arbete med hÄllbar utveckling prisats. UtmÀrkelsen tilldelas förskolor, skolor och vuxenutbildningar som arbetar framgÄngsrikt med hÄllbar utveckling i sin pedagogiska verksamhet och undervisning. Den nya utmÀrkelsen som faststÀlldes av regeringen 2004 ersÀtter utmÀrkelsen miljöskola.
- I skolan har vi genomfört temaarbete kring Ă€mnesomrĂ„den som kretslopp och praktiska vattenexpriment. Eleverna fick önska var de ville Ă„ka pĂ„ studiebesök och Ă€ven boka tider, sĂ€ger lĂ€raren Ulrika Hendel.
- Vi besökte vattenverket i Boden vilket var intressant, sĂ€ger eleven Albin Sundqvist, femte klass.
Andra genomförda aktiviteter har bland annat handlat om mer fysiska aktiviteter och utökat grönsaksbord.
- Arbetet med kretsloppet blev ocksĂ„ en "aha-upplevelse för mĂ„nga barn och leder förhoppningsvis till en större eftertanke vad gĂ€ller vĂ„rt vatten, sĂ€ger lĂ€raren Ulrika Hagberg.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om