Kris med anledning av konkurs

Hemtjänstföretaget Din Hemservices konkurs gör att 114 brukare måste byta utförare. Kommunen hanterar situationen som en extraordinär händelse. En krisgrupp är tillsatt.

KRIS. Din Hemservices konkurs innebär en kris för kommunen. Socialchefen Catharina Liljeholm informerade socialnämnden i dag om läget.

KRIS. Din Hemservices konkurs innebär en kris för kommunen. Socialchefen Catharina Liljeholm informerade socialnämnden i dag om läget.

Foto: Lena Tegström

BODEN2016-06-21 22:17

På tisdagen var det socialnämnd och socialchefen Catharina Liljeholm informerade om den besvärliga situationen.

Konkursförvaltaren har meddelat att han inte kan garantera verksamheten längre än till 14 juli. Ett 100-tal anställda är uppsagd.

– Det är inte lätt att ta emot ett stort antal kunder, framför allt inte under sommaren, och då måste man ha en plan, sa Catharina Liljeholm.

Kommunens krisgrupp träffades under lunchen på tisdagen för att diskutera den fortsatta planeringen; när de ska träffa medarbetaren på Din Hemservice, brukarna, den egna personalen och Inre kraft.

Kommunen och Inre kraft är de enda aktörer i dag i Bodens kommun som bedriver hemtjänst.

Erik Hegglund som företrädde Din Hemservice hade en idé att erbjuda kunderna att gå över till ett nybildat bolag som han startat, Bodens hemservice. Han har lämnat in en ansöka till socialnämnden om att få bedriva hemtjänst. Nämnden valde att inte pröva ansökan på tisdagens sammanträde.

Det finns personliga kopplingar mellan det konkursade bolaget och det nybildade bolaget. Därför kan det uppstå komplikationer i ett senare skede, förklarade ekonomichefen Mats Björk. Socialförvaltningen har gjort den samlade bedömningen att det är klokt att avvakta konkursutredningen.

– Det är valet vi har gjort.

Mats Björk säger att enligt den affärsplan med budget som Bodens hemservice lämnat in skulle man successivt bygga upp ett nytt hemtjänstföretag med en kundbas på upp till 20 kunder det första året. Han tillägger att kapitalbasen med 50 000 kronor i aktiekapital och ett löfte om koncernbidrag från moderbolaget Assistansteamet på 200 000 kronor kan tyckas svagt.

– Och med tanke på de pengar vi förlorat kanske vi skulle begära en bankgaranti.

Hur mycket har kommunen förlorat?

– Direkt i konkursen så förlorar vi minimum 875 000 till 900 000 kronor. Vi betalar utföraren i förskott, men när konkursen inträffar upphör ju det bolaget vi har betalat pengarna till att bedriva verksamhet. I stället inträder konkursbolaget och konkursförvaltaren driver inte verksamheten vidare utan att få ny ersättning, sa Mats Björk.

Därför måste kommunen betala nya pengar och förskott dit. Förvaltaren har begärt att kommunen garanterar konkursboet 1,7 miljoner kronor på månadsbasis.

Kommunen har det yttersta ansvaret för att brukarna får sina hemtjänstinsatser utförda. Catharina Liljeholm sa att de har brukarna i fokus.

– Nu ska vi tala om att de ska välja om. Vi jobbar för att det ska bli en smidig övergång. För att möjliggöra det kommer vi erbjuda personalen på företaget (Din Hemservice reds. anm.) möjlighet att arbeta för kommunens hemtjänst. Det är jätteviktigt att vi får till ett bra samtal med dem. De har blivit uppsagda och har en tuff situation, sa Catharina Liljeholm.

Kommunen har också varit i kontakt med Inre Kraft, som utryckt en oro om många kunder väljer dem som utförare. De kan inte neka brukarna och måste ta över dem inom fem dagar.

– Om en större grupp kunder väljer Inre kraft kan de diskutera med medarbetare att följa med brukaren dit. Bägge parter är inställa på att göra det så bra vi kan, sa Catharina Liljeholm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om