Kvinnliga busschaufförer ger anbudsrabatt

Kvinnliga busschaufförer var ett ”mervĂ€rde” för skoltransporter. Men vinnaren Bergdahls Busstrafik eller förloraren Centrala buss uppfyllde inte kravet.

Kvinnor som kör buss. Det vill Bodens kommun och premierar detta i upphandlingen av skolkjutsar. Bergdahls Trafik som vann upphandlingen har dock inga kvinnliga chaufförer. " Vi Àr i uppstartsfasen sÄ det har sin förklaring", sÀger Àgaren Christian Bergdahl.

Kvinnor som kör buss. Det vill Bodens kommun och premierar detta i upphandlingen av skolkjutsar. Bergdahls Trafik som vann upphandlingen har dock inga kvinnliga chaufförer. " Vi Àr i uppstartsfasen sÄ det har sin förklaring", sÀger Àgaren Christian Bergdahl.

Foto: Christian Bergdahl

BODEN2016-05-26 08:00

Vid upphandlingen av skoltransporter sÄ valde Bodens kommun för första gÄngen att premiera anbudsgivare som har kvinnliga chaufförer. SkÀlet till det Àr att kommunen jobbar aktivt för jÀmnstÀllda arbetsplatser och anvÀnder dÀrför sociala krav i vissa upphandlingar.

–Vi har börjat med det i Ă„r. Förutom skolskjutsarna gjordes det ocksĂ„ vid el- och byggupphandlingarna. Vi bedömer jĂ€mlikhetskravet frĂ„n upphandling till upphandling om det finns ett behov utifrĂ„n en snedfördelning rent jĂ€mlikhetsmĂ€ssigt. Sedan ser vi ocksĂ„ om vi kan nĂ„ nĂ„gon effekt genom att kravstĂ€lla, sĂ€ger upphandlingschefen Theresa HĂ€gglund.

NĂ€r det gĂ€ller busskjutsarna sĂ„ fick ingen av de tvĂ„ anbudsgivarna Bergdahls Busstrafik och Centrala Buss nĂ„got ” mervĂ€rde” vid upphandlingen. Om bussbolagen inte offererade ”minst en kvinnlig busschaufför” per omrĂ„de fick de ett pĂ„slag med tio procent pĂ„ sitt anbudspris per omrĂ„de. Anbudsgivaren kunde inte heller anvĂ€nda sig av samma kvinnliga chaufför pĂ„ alla omrĂ„den. Den kvinnliga chauffören skulle ocksĂ„ komma upp i samma tjĂ€nstgöringsgrad som för manliga chaufförer.

Hur gick det?

– Nej, vi bedömde att ingen av bussbolagen uppfyllde kravet med kvinnliga chaufförer. BĂ„da sĂ€ger att de har för avsikt att anstĂ€lla kvinnliga chaufförer, men det Ă€r ju nu vi utvĂ€rderar deras anbud. DĂ€rför har bolagen inte fĂ„tt godkĂ€nt, sĂ€ger HĂ€gglund.

– Vi Ă€r i uppstartfasen och kommer givetvis nĂ€r vi kommer igĂ„ng att jobba för att anstĂ€lla chaufförer av bĂ„de könen. Jag tycker personligen det Ă€r lite tuffa krav för busschaufförer vĂ€xer inte pĂ„ trĂ€n, sĂ€ger Christian Bergdahl, Ă€gare av Bergdahls Busstrafik.

I pris var Bergdahls Busstrafik drygt 2,5 miljoner kronor billigare Àn konkurrenten Centrala Buss och tog hem skolskjutsarna pÄ strÀckorna Centrala stan, Harads och BjörknÀsskolan för tvÄ Är framÄt.

Är upphandlingen ett misslyckande ur jĂ€mlikhetssynpunkt?

– Nej, för jag tycker att Bodens kommun visar för branschen vad de ska jobba aktivt för. Förhoppningsvis vet företagen nu att kommunen efterfrĂ„gor kvinnliga anstĂ€llda och vi premierar det i vissa upphandlingar.

Kommunen har ocksÄ i Är upphandlat pÄ bygg- och elsidan med samma jÀmlikhetskrav.

– DĂ€r ser vi att vissa leveratörer uppfyller kraven. SĂ„ det kĂ€nns positivt att de har offererat en organisation dĂ€r de Ă€ven haft kvinnor anstĂ€llda.

– Att jobba med jĂ€mnstĂ€lldhet Ă€r en komplex frĂ„ga. Det handlar ju om rekrytering och kompetensförsörjning till bolagen, men om vi börjar kravstĂ€lla sĂ„ fĂ„r vi förhoppningsvis en effekt i ett lĂ€ngre perspektiv.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om