Bodens kommun har jobbat länge att få igång kulturskola, vilket är en utbyggd musikskola med tre discipliner. Dessa är musik, dans och drama/teater i programmet. Kulturskolan körde igång vid skolstarten.
– Vi har fått anställa två pedoger för att de ska jobba med dans och teater, säger kulturskolans rektor Thomas Öhrn. NSD åkte ut till Sävast för att vara med på en lektion på lågstadieskolan. Förväntansfulla elever satt samlade i en ring på golvet efter att ha först klarat av den obligatoriska välkomstsången. Nyanställda kulturpedagogen Anna-Karin Linjestrand och musikpedagogen Anna Johansson tillsammans med musikläraren Karin Johansson höll i dagens gestalning som handlade om strand. I bakgrunden hördes vågors kluckande samtidigt som det gick runt tre papperspåsar med okänt innehåll som vuxna och barn stoppade ner sina händer i.
Lite fågeldans
– Vad känner ni?säger dramapedagogen Anna-Karin Liljestrand.
Det som gömdes i påsarna var alla överens om var sten, sand och snäckor. Vad passar då inte bättre än att sjunga en strandsamlingssång. Barnen fick sedan också själva berätta vad de skulle kunna tänka sig att stoppa ned i påsen som de hittat på stranden. Det var allt från sjöfisk, penna till trumset och en människa.
Fantasin flödande med andra ord vilket var meningen. Dansen liksom teatern kom också med när eleverna skulle gestalta lite fågeldans i musiksalen med flaxande vingar och ståendes på ett ben. Det var fågeln Haldibar med jättelång hals som flög till Afrikas strand.
– Allting som barnen gör ska inte kännas konstlat utan komma mer spontant och naturligt. Det ska inte finnas några prestationskrav, säger kulturpedagogen Anna-Karin Liljestrand, om det studsande och glada "kaoset" på mattan.
Årliga konserter
Dansläraren Anna Johansson håller med. Musikläraren Karin Johansson har fått två nya arbetskamrater under sex veckors arbetspass på Mårängsskolan.
– Vi jobbar tillsammans fram ett tema under lektionen som ska innehålla musik, teater och dans. Det känns jätteroligt med något nytt, säger Karin Johansson.
Enligt Kulturskolans rektor vill skolan i första hand nu skapa ett intresse kring dessa nya ämnen.
– Som musikeleverna tidigare fått välja ett instrument så kan man nu också välja teater eller dans istället. Målet med sexveckorspassen är att bygga upp ett intresse och få in fler elever. Musikskolan har ju sina årliga konserter och då blir det nog också ett teaterstycke eller dans för att skilda hela Kulturskolans verksamhet framöver, säger Thomas Öhrn.