Det är Dagens Industri som avslöjar nyheten på onsdagen.
– Vi vill testa systemet och logistiken, precis som man gör med nya kunder. Det ska ju ge oss kunskap och erfarenhet för att tillsammans kunna gå vidare, säger Niklas Johansson, direktör för externa relationer vid LKAB.
Hur länge har ni fört diskussioner med Stegra?
– Vi har haft bra diskussioner under en längre tid.
Tidigare har dock tonläget stundtals varit högt mellan parterna. 2022 tvingades Stegra bland annat ändra i sin miljöansökan, där man angett att malmen ska köpas från LKAB:s gruva i Malmberget.
– Vissa har velat ge en bild av att vi inte vill leverera malm till Stegra. Så har det aldrig varit. Det känns bra att vi tar oss framåt, så får vi ta det steg för steg. Det är så man måste göra, säger Niklas Johansson.
I centrum för diskussionerna har kapaciteten på Malmbanan stått där bolagen tillsammans finansierat en utredning kring möjligheterna som visat på svårigheterna med kapaciteten.
– Det är jättetrångt på Malmbanan. Det problemet kvarstår tyvärr och det innebär begränsningar. Att vi ska genomföra provleveranserna först efter banarbetsperioden nästa år handlar ju om hur svårt det är att få till sommartid. Vi ser det som avgörande framåt att kapaciteten byggs ut. Men nu har vi en gemensam plan för provleveranser, säger Niklas Johansson.
En möjlighet är att underhållsarbeten och utbyggnad av Malmbanan med bland annat fler mötesplatser de närmaste åren kan bidra till att kapaciteten ökar på järnvägen runt 2030.
Tanken är att provleveranserna av pellets ska starta i oktober 2026 efter att banarbetsperioden är klar, förutsatt att LKAB har tillräckligt med tåglägen.
Stegras vd Henrik Henriksson lämnar en kortfattad kommentar i ett pressmeddelande:
"Tillsammans med teamet på LKAB har vi i god dialog tagit fram en plan för provleveranser. Vi på Stegra hoppas att detta är början av ett långt samarbete som ytterligare stärker Sveriges försörjningstrygghet och befäster landets framskrida position i den gröna industriomställningen", skriver Henriksson.
Stegra ska själv reducera den järnmalm som LKAB levererar i sin anläggning till järnsvamp. Detta med hjälp av vätgas, vilket ger vattenånga i stället för koldioxid som utsläpp.