Lokförarutbildning hotas

Lokförarutbildningen i länet hotas. Trots bristen på förare vägrar SJ Norrlandståg att betala för LIA-praktikanter.–Det krävs praktik för att bli godkänd. Vi vill inte lura in elever på utbildningen, säger Peter Hornegård, VD i TCC Holding AB.

Green Cargo ställer upp med LIA-platser men inte SJ Norrlandstrafik.

Green Cargo ställer upp med LIA-platser men inte SJ Norrlandstrafik.

Foto: Lena Leffler

BODEN2014-01-30 12:06

Yrkeshögskoleutbildningen har beviljats eftersom tågbranschen behöver många lokförare framöver.

–Yrkeshögskolan beviljar bara cirka 30 procent av alla ansökningar, vilket borde vara en stark signal till de branscher som får dessa utbildningsplatser att vara mycket rädd om dem, säger Peter Hornegård.

Det krav som ställs är att branschen ställer upp för utbildningen, tar emot eleverna på LIA , lärande i arbete, och bekostar dessa platser.

Botniatåg, Green Cargo och Hector Rail i Piteå har tagit elever medan SJ Norrlandståg vägrat. Alla fem år som utbildningen funnits i Boden.

–Vi skickar alltid ut förfrågningar om LIA-platser. Svaret vi alltid fått av SJ Norrlandståg är att de inte vill bekosta elevernas övernattningar. Praktiken sker under 22 veckor. Av sjutton veckor har hittills endast tre-fem veckor kunnat ske på hemmaorten för eleverna, säger Jens Fredriksson, utbildningsansvarig Norrland.

Alternativt för tågbranschen om man inte hade dessa yrkesutbildningar är att rekrytera, urvalstesta och utbilda arbetskraften med utbildningslön.

Tiodubbelt dyrare utbilda själva

–Det skulle kosta minst 10-15 gånger mer eller minst en halv miljon per plats. Så kostnaden för en LIA-plats är en bråkdel även med elevernas tjänsteövernattningar. På sista LIA-perioden kan företagen dessutom utbilda eleven på sina egna fordonsregler utan att de behöver betala lön, säger Jens Fredriksson, TCC.

Utbildningsföretaget har kontaktat uppdragsgivaren Bodens Kommun men även branschföreningen Tågoperatörernas VD och SJ Trafikchef och landstingsrådet Kent Ögren, som sitter i Norrtågs styrelse om praktikproblemen.

–Att vi lyft frågan beror på att VD Björn Nilsson för SJ Norrlandstrafiken också blivit VD för Botniatåg. Med den inställning han har i frågan kan vi i nuläget inte räkna med att Botniatåg framöver ställer upp med LIA-platser, säger Hornegård.

–Jag tycker SJ borde ta sitt samhällsansvar och att agerandet är anmärkningsvärt. Det här problemet fanns inte förr, säger kommunalrådet Torbjörn Lidberg (S).

NSD har försökt nå Björn Nilsson,SJ Norrlandståg för att svara på kritiken. Han meddelar via pressavdelningen att ”SJ Norrlandståg/Botniatåg inte har varit i kontakt med skolan angående LIA-platser.”

Det glädjande i dag är att alla som går lokförarutbildningen får jobb. Många anställs också av SJ Norrlandståg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om