Magnet för Boden och länets besöksnäring

Havremagasinet har en potential att bli ett nav och en magnet för Bodens och länets besöksnäring. Det bedömer Havremagasinets ekonomiska förening.

BYGDEMEDEL. Havremagasinet är en imponerande byggnad i Boden och den konstnärliga verksamheten fortsätter. Föreningen söker bygdemedel.

BYGDEMEDEL. Havremagasinet är en imponerande byggnad i Boden och den konstnärliga verksamheten fortsätter. Föreningen söker bygdemedel.

Foto: Robert Lundberg

BODEN2015-03-10 20:03

Havremagasinet Art Management Group ekonomiska förening har ansökt om pengar till ett projekt med syfte att öka samarbetet med länets besöksnäring och öka kännedomen både nationellt och internationellt om Havremagasinet för att öka kulturturismen.

Havremagasinet har etablerat sig som Norrbottens första länskonsthall. Föreningen anser att kulturjournalistiken i Norrbotten nedmonteras. Följden blir, enligt föreningen, att media inte kan förmedla information om Havremagasinets utställningar på ett initierat sätt. Därför tvingas den söka andra kanaler för att nå ut.

Projektet ska påbörjas i vår och pågå till och med 1 augusti 2016. Planen är dock att förlänga det ytterligare två år.

Utlandsresor

Arbetet går ut på att utveckla marknadsföringen, utöka PR-arbetet och genomföra events med andra kulturinstitutioner i bland annat Stockholm och Göteborg. Havremagasinet ska delta i mässor inom konst och turism i New York och London samt arrangera ett regionalt kulturseminarium om kulturturism.

Föreningen bedömer att det ska leda till att kulturturisterna etableras som en ny grupp inom Norrbottens besöksnäring.

Projektbudgeten på årsbasis utgörs av kostnader på 780 000 kronor.

Föreningen söker bygdemedel med 230 000 kronor. Budgeten baseras på att Havremagasinet får 300 000 kronor ur Längmanska företagarfonden. Resterade 250 000 kronor utgörs av Havremagasinets marknadsföringsbudget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om