Han vet inte så mycket om mc-olyckan annat än det som stått i media. Majrundans kortege körde från Boden och man lämnade centrum vid 13-tiden.
– Vi var väl 1000 ekipage. När ungefär halva kortegen passerat i Heden så kom en motorcyklist ifrån Älvsbyn som var inblandad i krocken med en bil. Det var många som passerade platsen. Det var ju en tragisk händelse för alla inblandade där. Givetvis respekterade förarna att det var en trafikolycksplats och att man inte kunde passera igenom hur som helst. Så det blev ett stopp innan färden kunde upptas.
Trafikolyckan ska utredas så då hoppas Jonsson att föreningen Sveriges Motorcyklister (SMC) Norrbotten får veta hur den gick till.
– Jag kan inte annat än att beklaga att olyckan överhuvudtaget inträffade dessutom med tragisk utgång. Vi har haft kontakt med polisen men de vill inte yttra sig i ärendet, säger Anders Jonsson.
Enligt honom är inte den omkomne mc-föraren medlem i SMC. I dag har föreningen runt 1500 medlemmar i Norrbotten. Ser man på olycksstatistiken så omkommer varje år mellan 50 till 100 cyklister, mopedister och mc-förare.
– När man råkar ut för en kollision så sitter man väldig oskyddad som mc-förare.Det är en mycket säkrare plats att sitta inne i en bil. Därför försöker vi jobba med att de som kör motorcykel ska ha en bra trafikmedvetenhet och en bra skyddad klädsel. Tyvärr räcker inte alltid skydden till, säger Jonsson.
Ett vanligt skäl är också att kollisionen orsakats av bristande uppmärksamhet och det vill man förändra.
– Vi vill att bilförare ska titta en extra gång i backspeglarna samt tänka på att både motorcyklister och cyklister snabbt kan dyka upp på oväntade ställen.
– Samtidigt är ju även cyklister och MC-förare medvetna om att de kan vara svåra att upptäcka för bilförare för att de är mindre än en personbil. Vi jobbar ju hela tiden med att ha ett antal kurser under sommaren för att öka trafiksäkerheten och säkerhetsmedvetandet och även att den personliga färdigheten i att köra mc ska förbättras. Det påverkar ju lite grann också att man förstår att bromsa motorcykeln och stanna så fort som möjligt,säger Anders Jonsson.