Stegras entreprenörsboende vid Boden Business Park i Sävast har färdigställts under våren och fyllts med gästarbetare. För den intilliggande matbutiken har det inneburit en stor förändring.
– Vi har fått 700 nya grannar väldigt nära butiken så det är klart att det har påverkat försäljningen positivt. Vi har betydligt högre kundtillströmning nu och har behövt växla upp, säger Charlotte Forsberg.
Coop har räknat på den procentuella förändringen men vill inte gå ut med några siffror.
– Det är en positiv trend och en stor ökning, så mycket kan jag säga, säger Charlotte Forsberg.
Den ökade tillströmningen av kunder har medfört att butiken behövt ta in fler extraanställda och där har de fått stöttning från andra Coop-butiker i Boden.
– Bland annat så har vi behövt hjälp med varuleveranserna eftersom det är en betydligt större mängd varor som kommer in nu.
När det gäller schemaläggningen för personalen har det behövts göras en del justeringar för att inte vara kort om medarbetare när det är som flest kunder i butiken.
– Vi har en topp på eftermiddagarna mellan 16 och 18 där vi märker att det är främst byggarbetare som kommer in och handlar. Vi tror att det är då de går av sina skift. Det brukar vara rätt bra drag i butiken vid den tiden, säger Charlotte Forsberg.
Förutom att gästarbetarna påverkar den totala försäljningen så påverkas även enskilda varor.
– Varor som inte gick så bra tidigare går betydligt bättre nu. Vi märker även en skillnad på nationaliteter där till exempel byggarbetarna från Rumänien köper mycket rotsaker och grönsakskonserver. Överlag så har vi ökat försäljningen mest på vatten, färdiglagat och tobak. Sedan ser vi också en väldigt stor ökning på vårt butiksbakade sortiment, berättar Charlotte Forsberg.
Känns det som att ni har landat i den nya verkligheten med de nya grannarna?
– Nja, vi få fortfarande skruva lite på rutinerna. Men det underlättar att vi har så grymt bra personal som jobbar här.
Till den negativa sidan hör ett ökat svinn som noterats av personalen och som kan bero på stölder. Exakt vilka produkter och volymer det handlar om är för tidigt att säga innan butiken gjort inventering.
– Det är någonting som man får räkna med när kundtillströmningen ökar och man kan inte peka ut någon specifik kundgrupp, säger Charlotte Forsberg.