Monica Nilsson, 75: ”Jag är förbannad”

Monica Nilsson, 75 år, är en av många upprörda Coop-kunder efter kortbytet. ”De skickar ut ett nytt kort och sedan ska jag ha ett sådant jävla besvär med att bli av med det”

Monica Nilsson, 75, har varit medlem i Coop i nästan 60 år. Efter kortbytet i veckan är hon upprörd och förbaskad.

Monica Nilsson, 75, har varit medlem i Coop i nästan 60 år. Efter kortbytet i veckan är hon upprörd och förbaskad.

Foto: LENAS LEFFLER/cOOP (INFÄLLD BIL

BODEN2019-03-09 06:00

Tisdagen den 5 mars började nya Coop Mastercard från Entercard att gälla. Samtidigt slutade det gamla Medmera Bank att fungera.

– Jag har tidigare haft ett kort på Coop, som inte kostade någonting och man kunde sätta in pengar och handla eller så kunde man handla och betala i efterskott. Jag var fullt nöjd med det kortet, säger Monica Nilsson.

Hon tillbakavisar presschefen Tobias Rydergrens uppgift om att det gamla kortet kostade efter första gratisåret.

– Nej, det kostade ingenting. Jag har kvar fakturorna.

Tidigare i år fick hon ett nytt kort med information om att Coop skulle byta kort.

– De har ju bytt några gånger, så jag tänkte inte mer på det. Sedan när jag läste ordentligt så såg jag att man ska betala 295 kronor per år och 29 kronor per månad i fakturaavgifter. Man kan inte heller ha pengar innestående på kontot. Utan det är ett rent kreditkort och höga räntor.

Monica Nilsson säger att hon i flera veckor har försökt att få kontakt med Coops kundservice för att säga bort kortet.

– Jag vill inte ha det, men jag har aldrig lyckats komma fram. I går (i onsdags reds. anm.) stod jag i telefonkö i 25 minuter, men kom aldrig fram. I dag (torsdag) ringde jag direkt när de öppnade klockan 9 och väntade en timme, men kom inte fram.

Hon har under de här veckorna lagt ned otaliga timmar på att ringa för att säga upp kortet.

– Jag var inne på Coop igår och frågade om de kunde hjälp mig, men de kunde inte ta emot något. Då sa hon att det var jättemånga som varit dit och att jag kunde skriva ett mail.

Nu har hon mejlat Coop och sagt upp kortet.

Monica Nilsson ondgör sig också över att kunder med det nya kortet bara får en halv poäng för varje inhandlad krona, istället för en poäng som tidigare.

– Det skrev de ingenting om i informationen jag fick om kortet. Det läste jag om i Aftonbladet tror jag.

Hon är mycket upprörd.

Monica Nilsson har varit medlem i Coop i över 50 år och tycker att det är för jäkligt att de behandlar kunderna på det här viset.

– Jag är förbannad. Jag tycker att de kunde ha frågat om jag vill ha kortet, för då hade jag valt bort det istället för att de skickar ut det och sedan ska jag ha ett sådant jävla besvär med att bli av med det. Jag har inte tänkt betala för jag har inte begärt att få det här kortet med reseförsäkring, som jag aldrig använder för det har jag på min hemförsäkring.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om