Musikskolans betydelse för Stefan Gunnarsson
När drygt 150 musiklärare från länet samlades fick de veta vad kommunala musikskolan betytt för Stefan Gunnarsson.- Det var otroligt viktigt att få spela i ensemble med andra. Det är nyckeln till allting.
Föra sina forna musiklärare och deras kollegor spelade Stefan Gunnarsson bland annat en låt han skapade musiken till under en tur runt Svartbyträsket när han var 13 år. Texten skrev Brian Hobbs tio år senare och låten, Reflections, finns på hans debutplatta. FOTO: Lena Tegström
Foto: Lena Tegström
Thomas Öhrn, musikskolans rektor, berättade att för 30 år sedan på Centralskolan började en odåga att spela trummor.
- Nu är han världsberömd i Sverige, Stefan Gunnarsson.
Skulle bli trummis
Osminkat, kryddat med humor berättade Stefan Gunnarsson hur musikskolan påverkat honom. När han var sex år var han solklar över vad han skulle bli - världens bästa trummis. I dag spelar han piano och sjunger.
- Det är underskattat att börja med trummor. Att ha en solid rytm i botten är A och O.
Men Stefan Gunnarsson erkänner att han där och då inte förstod rytmensemblegrejen i musikskolan. Hans personlighet har haft svårt att lära efter en strikt läroplan och lära läxan för att visa hur duktig man är.
- Jag har alltid varit duktig på att lära mig själv om jag får support.
Det är inte lektionstimmarna som betytt mest, även om några var riktiga höjdpunkter. När dåvarande musikledaren Patrik Sundqvist vikarierade uppmanade han Stefan att göra allt han kunde tänka sig.
Viktiga ensembletimmar
- Han spelade som en krycka, men den energin och den glöden han hade...jag tyckte jag var en buspojke, men han var helt vild.
Stefan Gunnarsson framhåller ensembletimmarna som otroligt viktiga. Att få spela med blåsorkester och storband har betytt mest för honom. När han i dag sitter vid flygeln i "Så ska det låta" finns det ackord han minns att Sven-Erik "Svempa" Omberg lärde honom i storbandet på Hermelinsskolan.
- Jag ägnade mig tidigt åt harmonilära, även om jag inte visste att det hette så då. Det är spännande hur ackord hänger ihop och i en situation när man hittar en intressant klang är det otroligt värdefullt att ha någon att fråga. Tack!
Musik handlar inte bara om noter på ett ark papper. Att få en relation till det som finns mellan noterna och bakom dem, den dimensionen, är en bra grej att få med sig, anser Gunnarsson.
"Logisk koppling"
Däremot har han funderat på varför de inte fick spela låtar som han faktiskt diggade till hemma. Han utgår från att det inte är lika isolerat, som när han gick på musikskolan, utan att musikläraren plockar in den repertoar som kidsen lyssnar till i dag.
- Det finns en logisk koppling mellan den musik man gillar att lyssna på och den musik man spelar.
Stefan Gunnarsson tycker att musiklärare i allmänhet inte kan så mycket om teknik och anser att de borde kunna lära ut det mest basala till sina elever.
Sven-Erik Omberg säger att det är sällan de får sådan här feedback.
- Det är jättebra och intressant att höra hur han ser på sin tid i musikskolan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!