När Hästcentrum planerades och under byggnadstiden diskuterades också möjligheten att utöka kontakterna mellan anläggningarna för att utveckla samarbetet genom en underfart. Nu är alltså frågan aktuell igen genom den politiska beställningen som kommit in till samhällsbyggnadskontoret.
–Vi har fått utredningsdirektiv men en underfart har funnits med i diskussionen jättelänge. Vi ska nu ta fram ett skarpare förslag för det som fanns tidigare var en enklare förstudie med skisser. Det kommer bli bättre projektering och kostnadskalkyl för hur en underfart ska se ut. Tanken är att underfarten ska gå under Travbaneleden, säger samhällsbyggnadschefen Lars Andersson.
Enligt honom blir det ingen jättetunnel men en tillräckligt bra underfart som kan nyttjas av människor och inte minst hästekipage.
–Hästekipagen ska lättare kunna ta sig ut på ridvägarna men ledet är också att kunna utveckla hästcentrum och travet och få en tydligare koppling i samarbetet med varandra. Vårt mål är att förstudien ska vara klar tills årsskiftet, säger Lars Andersson.