Efter ombyggnaden av vÀg 97 mellan SÀvast och Boden sÄ mÀtte man bullret frÄn vÀgen. Det finns fastigheter som överstiger rekommenderade riktvÀrden. Nu ska Trafikverket vidta ÄtgÀrder. Det sker i tvÄ steg.
I somras hölls ett möte. Ett tiotal fastighetsÀgare var dÀr, enligt Hannu Leima, projektledare pÄ Trafikverket, som upplevde att de var nöjda.
ââVi hade ett tidigare förslag, men det sĂ„gade fastighetsĂ€garna. Det var lite mer fastighetsnĂ€ra bullerskĂ€rmar. De ville helst ha det sĂ„ nĂ€ra bullerkĂ€llan som möjligt och det Ă€r helt rĂ€tt för det ger bĂ€sta effekten. Vi lyssnade pĂ„ dem, sĂ€ger han och förklarar att de pĂ„ sommarens möte kom fram till att Trafikverket ska bygga ett bullerplank efter vĂ€g 97 vid SĂ€vastĂ„n.
Det blir plank pĂ„ bĂ„da sidorna om vĂ€gen som kommer gĂ„ efter strĂ€ckan med den âtystaâ asfalten, som Trafikverket prövade att lĂ€gga. Den asfalten har bevisligen inte fungerat riktigt bra, enligt Hannu Leima.
ââSjĂ€lva bullerplanket blir inte sĂ„ jĂ€ttelĂ„ngt. Det ska tĂ€cka för att fĂ„ en bra ljudreduktion för fastigheterna dĂ€r i nĂ€rheten.
Detaljprojekteringen fÄr visa vilket material planken kommer bli.
ââVi stĂ€ller som krav pĂ„ den som kommer att detaljprojektera att minst 50 procent av plankets totala yta ska vara transparant. Det Ă€r för att minska barriĂ€reffekten. Sedan kommer en gĂ„ng- och cykelbana att skĂ€ra planket och dĂ„ Ă€r det viktigt att man har bra sikt sĂ„ att det inte hĂ€nder nĂ„gon olycka, förklarar Hannu Leima.
Sedan Björn Ekström tagit del av materialet som presenterades pÄ mötet har han talat med flera fastighetsÀgare, eftersom han inom ramen för Grannsamverkan jobbar för allas bÀsta. Han uppger att vissa fastighetsÀgare inte alls Àr nöjda och vill ha till stÄnd ett nytt möte.
Tidplanen Àr att bullerplanket ska vara klart under nÀsta Är. Det blir en konsult som gör detaljprojekteringen.
Det finns en skoterled som gÄr under bron vid Än.
ââLeden mĂ„ste vi förmodligen bredda. DĂ„ blir det sĂ€kert sĂ„ att vi mĂ„ste ansöka om vattendom hos lĂ€nsstyrelsen. Vi fĂ„r inte grumla vattnet utan tillstĂ„nd. SĂ„dana saker kan ocksĂ„ dra ut pĂ„ tiden, sĂ€ger Hannu Leima.
Norr om den nya bron ligger tre fastigheter. Utanför dem ska Trafikverket i steg tvÄ bygga bullerplank av trÀ.
ââVi har delat upp det i tvĂ„ entreprenader.
SÄ de fastighetsÀgarna var inte inbjudna till sommarens möte. De kommer i veckan fÄ skriftlig information om ÄtgÀrderna dÀr.
ââNĂ€r vi hade varit upp och tittat sĂ„ förlĂ€ngde vi planket, som blir cirka 150 meter.
En av fastighetsÀgarna som Norrbottens Media har varit i kontakt med Àr nöjd med att det blir ett bullerplank, men missnöjd med att det inte byggs genast utan först under nÀsta Är.
De tre fastigheterna ligger mellan 97:an och jÀrnvÀgen. Att vidta ÄtgÀrder för att reducera bullret frÄn jÀrnvÀgen Àr inte aktuellt nu.
ââMen det Ă€r mycket möjligt att det blir aktuellt att titta pĂ„ det i framtiden. Vi tittade pĂ„ om vi skulle kunna anvĂ€nda en lĂ„g spĂ„rnĂ€ra skĂ€rm, men den gav en sĂ„ ringa effekt. Vi fĂ„r titta pĂ„ andra Ă„tgĂ€rder sĂ„ smĂ„ningom, sĂ€ger Hannu Leima.
Björn Ekström tycker att trÀplanket ska bytas ut mot glasfiber. Han bedömer Àven att det behövs ett bullerplank pÄ den vÀstra sidan om vÀgen norr om bron. Han anser ocksÄ att bullerplanken efter 97:an mot LuleÄ mÄste förlÀngas pÄ bÄda sidorna om vÀgen.