År 2013 startade 115 nya företag i Bodens kommun. I fjol var den siffran 93.
Eilif Wisten, näringslivsutvecklare, bedömer att huvudorsaken till minskningen är att arbetsmarknaden är god. Ett incitament att starta eget är att inte ha jobb och att man därför skapar sin egen sysselsättning.
Samtidigt tillägger han att överlevnadsgraden ökar, eftersom de som startar har ett annat driv när de inte pushas av andra faktorer som sysslolöshet.
– Men vi vill ändå att fler startar eget företag, säger Jeanette Nilsson.
En åtgärd som man redan genomförde under hösten för att locka nysvenskar var att ha utbildning och information på engelska.
– Vi vill att nyanlända ska in i samhället, stanna i Boden och bli egna företagare. Därför kommer vi att fokusera mer på den målgruppen, säger Jeanette Nilsson.
Den gruppen har betydligt svårare att komma in på arbetsmarknaden.
– Vilket tyvärr beror på diskriminering, säger Jeanette Nilsson.
Men kommunen vill ta tillvara den drivkraft som finns inom den här gruppen.
– Många som kommer hit har en företagarbakgrund och är entreprenörer. Vi tror vi kan rekrytera fler i den gruppen, men de behöver mer hjälp, vilket kräver större insatser från vår sida, säger Eilif Wisten.
De håller på att utarbeta ett koncept för det här arbetet. Bland annat samarbetar de med arbetsförmedlingen och andra aktörer som Hermods för att kunna möte de nyanlända på plats.
– Vi måste vara självkritiska och se över vårt eget sätt att bjuda in dem för att nå så många som möjligt. Vi provar oss fram och söker nya vägar. Vi måste bli mer flexibla och lyfta fram de goda exempel, säger Jeanette Nilsson.
Nyckeln är språket och det kan krävas extra hjälp med det. Men det finns inget hinder att starta eget redan under den enligt lagen fastställda etableringstiden. En sak som kommunen redan gjort är att ta bort taket för rådgivningstiden.
– Vi ger det stöd som finns, säger Eilif Wisten.
Förutom fokuseringen på den målgruppen jobbar kommunen med vanlig rådgivning och utbildning i bland annat ekonomi, bokföring och marknadsföring.
– Vi vill att de företag som finns ska växa och utvecklas och jobbar där också lite på ett nytt sätt. Vi fokuserar våra företagsbesök på olika grupper åt gången för att ta reda på vad som är viktigt för dem, säger Jeanette Nilsson.
Eilif Wisten tillägger att de också hjälper dem som driver sitt företag på fritiden att våga ta steget och driva det på heltid.
Tillsammans med Swedish Lapland försöker de också hitta nya företagare inom turism och kommer att anordna en workshop i februari. Till den ska de även bjuda in personer som varit med utbildningar men ännu inte startat eget.