Nytt bolag för fiber i Boden

Behovet av ett bra fibernät är stort i Boden. Därför bildats Bodens stadsnät. Bodens Energi köper 60 procent av aktierna i gamla bolaget BKO och Bodenbo kvarstår med sina 40 procent. ” Den lokala förankringen ger goda förutsättningar, säger Hans Stålnacke, vd i Bodens Energi.

Johan Johansson, vd för Bodenbo, Claes Nordmark, kommunalråd och Hans Stålnacke, vd för Bodens Energi.

Johan Johansson, vd för Bodenbo, Claes Nordmark, kommunalråd och Hans Stålnacke, vd för Bodens Energi.

Foto: Lena Leffler

BODEN2019-04-11 16:55

Bodens Energi betalar 3 miljoner till bolaget. Beslutet ska klubbas på fullmäktiges majsammanträde. I samband med affären så byter också BKO ( Bodens kommunikationsoperatör) namn till Bodens Stadsnät. Den nya bolaget kommer att driva ett öppet stadsnät där bodensarna själva kan välja mellan olika tjänsteleverantörer av bredbandstjänster eller TV-tjänster. I dag finns det områden där fibernätet inte är utbyggt där istället äldre tekniker med låg överföringskapacitet används.

– Vi ser att den digitala framväxten går väldigt snabbt och att 5G står och knackar på dörren. Den kräver dessutom en ökad mängd fiber i backen för att fungera. Tillgången till bredband blir allt viktigare för privatpersoner, företag och myndigheter, säger Hans Stålnacke, vd för Bodens Energi.

Bodens stadsnät har i dag 2500 kunder. De två ägarna tillför olika kompetenser. Bodenbo bidrar med kundperspektiv både genom hyresgästernas behov samt sina egna behov som stor fastighetsägare där IT blir en allt viktigare del i verksamheten.

– Vi vill presentera hur Boden kan bli en mer digitaliserad stad. Fokus under 2019 är förtätning. Stadsnätet kommer att erbjuda hushåll och företag att ansluta till fibernätet där det redan är utbyggt. Fokus under 2020 är utvidgning av fibernätet genom utbyggnad i ett eller flera områden, säger Johan Johansson, vd i Bodenbo.

Beslut om vilka områden detta blir sker under hösten 2019.

Fastighetsägaren Dennis Wikstén, som tidigare varit delägare är positiv till förändringen.

– Nu kan vårt företag satsa mer på våra fastigheter och genom bolagsaffären så känns fiberutbyggnaden trygg, säger han.

Även kommunalrådet Claes Nordmark gladdes över bolagsaffären och den fortsatta bredbandsutbyggnaden i Boden.

På den nya loggan finns Bodens Energis varumärke med.

– Vårt varumärke är starkt i Boden och vi ville markera att stadsnätet nu ingår i vår koncern som ett nytt bolag. Syftet med affären är att förbättra bodensarnas digitala möjligheter.Genom att kombinera det fiber som Bodens Energi äger i dag i Boden med de tjänster och det arbete som BKO i dag utför, säger Stålnacke.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om