Personer som har behov av kontaktperson har rätt till det enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS.
I december 2010 beviljades en kvinna i Boden insatsen för att hon har behov av hjälp att skapa ett socialt nätverk och komma ut utanför bostaden.
Brister i handläggningen
Kommunen hade tre månader på sig att verkställa ett beslut.
Först i januari 2012 verkställde kommunen beslutet om kontaktperson.
Kommunen förklarar att dröjsmålet berodde på brister i handläggningen. Ingen enhetschef fick ärendet. Så personen fick aldrig någon kontaktperson.
Felet upptäcktes först hösten 2011 och personen fick efter tre månader en kontaktperson.
Inspektionen för vård och omsorg, IVO, fick en rapport om vad som hänt. Myndigheten bedömer att dröjsmålet var oskäligt.
Kommunen förlorade
IVO anser därför att kommunen ska betala en särskild avgift.
Bodens kommun vill inte. Kommunen anser att den inte medvetet åsidosatt sitt ansvar och att personen inte lidit skada eftersom hon gått på daglig verksamhet under tiden utan kontaktperson.
Inspektionen vände sig till förvaltningsrätten i Luleå för att den ska ålägga kommunen att betala sanktionsavgiften.
Förvaltningsrätten konstaterar att ett dröjsmål på drygt ett år måste anses som oacceptabelt långt och att det inte finns några skäl varför kommunen inte ska betala avgiften. Bodens kommun döms att betala 33 000 kronor.