Ombud kritisk mot brist på information

Harry Hannu är ägarombud på Stora Coop i Boden. Han är kritisk till att ägaren inte informerat och utbildat ombuden om kortbytet.

Harry Hannu, ägarombud, har framfört sina synpunkter till Coop Norrbotten.

Harry Hannu, ägarombud, har framfört sina synpunkter till Coop Norrbotten.

Foto: LENA TEGSTRÖM

BODEN2019-03-09 06:00

– Vi är tre ombud, två ordinarie och en ersättare, som ska vara länken mellan medlemmar och affärschefen på Stora Coop i Boden. Där ingår att vi ska finnas tillgängliga vid ett antal tillfällen för att kunna möta våra medlemmar, säger Harry Hannu.

Ombuden kan föra vidare saker som medlemmar och kunder har synpunkter på. Vid två tillfällen per år träffar de även ägarrepresentanter.

Senast de hade en Stora Coop-dag var den 2 mars. Harry Hannu kunde då inte närvara på grund av ett annat möte, men säger:

– Det som var det viktiga enligt Coop Norrbotten var att vi skulle värva medlemmar. Det hade ju varit klokt om vi medlemsombud då hade varit väl insatta i alla de här förändringarna som det nya kortet medför, för att kunna kommunicera ut dem.

Hade han stått i varuhuset den 2 mars bedömer han att frågorna från medlemmarna förmodligen handlat om halveringen av poängen, om den nya försäkringen, när räntorna börjar påföras och mycket annat kring kortbytet.

Hade ni inte fått någon sådan information?

– Inte mer än den officiella, som jag som enskild medlem med min typ av kort kan ta del av, svarar Harry Hannu.

Han har varit i kontakt med Henrik Örtenvik, kommunikatör på Coop Norrbotten, och framfört sina synpunkter.

Harry Hannu berättar att så sent som i torsdags blev han stoppad av en medlem som undrade hur de som bara har med mera-kort berörs.

– Jag svarade att jag inte vet exakt eftersom jag inte fått något underlag och inte blivit utbildad, tyvärr.

I april samlas alla ägarombud i Norrbotten till stämma i Luleå.

– Den borde ju ha legat före införandet. Då hade man kunnat lägga gott om tid att sätta oss in i alla de här förändringarna och vad det nya korten innebär.

Varför har man inte nyttjat ägarombuden i den här processen?

– Jag tycker vi har varit tydliga och informerat dem. Informationen om kortbytet kom i mitten av december och vad det innebär, säger Henrik Örtenvik.

Han berättar att det på stämman kommer komma en person från Coop marknad, som ska prata om kort och varför man tar de här besluten.

Hade det ändå inte varit bra att ha utbildat era ombud?

– Det finns säkert saker vi kunde ha gjort bättre, men informationsmässigt tycker jag ändå att man gjort det bra. Information kräver också en aktiv mottagare.

Menar du att det är medlemmarnas fel att de är upprörda?

– Det de är upprörda över är att kortvillkoren har försämrats. Det är den kritik vi har fått, säger Henrik Örtenvik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om